SQMA ‑ Mittuniversitetet värd för konferens med fokus på kvalitetsteknik

Tis 11 apr 2023 14:28

Den 26-27 april är Mittuniversitetet värd för vårens Swedish Quality Management Academy. Konferensen håller till på Mittuniversitetets campus i Östersund.

Fyra bokstäver, S Q M A, förkortningen för Swedish Quality Management Academy

Swedish Quality Management Academy är ett nationellt flerårigt samarbete med det nationella Svenska Institutet för Kvalitet (SIQ) och 8st olika lärosäten som samverkar med forskning, forskarutbildningskurser och nätverkande.

Syftet med SQMA är för att ge professorer och docenter inom kvalitetsforskningsområdet möjlighet att träffas och att hitta samarbetsformer och ta del av varandras projekt. På detta vis kan Sveriges lärosäten inspirera varandra, få ny kunskap och utveckla nya arbetssätt.

– Det är jätteroligt att vi får visa upp vårt universitet samt vår personal, forskning och utbildning inom kvalitetsteknik för alla i nätverket. SQMA är ett viktigt nätverk för oss inom kvalitetsteknik. I nätverket skriver vi bland annat forskningsansökningar tillsammans, ger doktorandkurser och samverkar inom grundutbildningen. Det bästa med SQMA är att vi känner till varandras kunskaper och kan hjälpa varandra trots att vi finns på olika lärosäten, säger Ingela Bäckström, professor i Kvalitetsteknik vid Institutionen för Kommunikation, Kvalitetsteknik och Informationssystem.

Mer information om SQMA hittar du här

Sidan uppdaterades 2023-04-11