Sápmi på film och TV – ny forsk­nings­an­to­lo­gi

Fre 05 apr 2024 15:54

Hur har samer och samisk kultur skildrats på vita duken och i tv-rutan under 1900-talet? Den nya antologin ”Sápmi på film och TV” försöker besvara frågan genom att ta avstamp i Kungliga bibliotekets nya samlingskollektion som rymmer cirka 500 filmer och 8500 tv-program.

sapmi på TV, antologi

Antologin ”Sápmi på film och TV” är ett resultat av forskningsprojektet Samisk audiovisuell samling (2019-2022) där man velat skapa en infrastruktur för det samiska audiovisuella kulturarvet. Samlingen består av ca 450 filmer och 8600 tv-program som är tillgängliga för forskare via Kungliga biblioteket. Omkring 150 filmer är även allmänt tillgängliga via filmarkivet.se.

Antologin Sápmi på film och TV beskriver hur kollektionen skapats inom ramen för projektet samt belyser några av de filmer och tv-program som den innehåller. Med hjälp av bland annat filmvetare, historiker, etnologer och statsvetare diskuteras innehållet i filmerna och tv-programmen, men också vad som bör uppmärksammas när nya kollektioner och samlingar skapas som berör samer produceras. Genom nyskriven metadata som beskriver det samiska innehållet i filmerna, synliggörs även nya fakta och sammanhang som kan såväl komplettera som ifrågasätta tidigare historieskrivning.

Ragnhild Nilsson, Mittuniversitetet, Mats Rohdin, Kungliga biblioteket och Ulf Mörkenstam, Stockholms universitet, har varit redaktörer för antologin. Boken är nummer 32 i en skriftserie som ges ut av Várdduo, Centrum för samisk forskning.
Läs mer om antologin här

Sidan uppdaterades 2024-04-05