Forskning ger råd kring hur Sundsvall kan växa

Fre 19 apr 2024 14:13

Utveckla staden så att den blir mer attraktiv för barnfamiljer, skapa mötesplatser för unga och satsa på cykelvägar och lokaltrafik. Det är några råd från CERforskare vid Mittuniversitetet till beslutsfattare som grubblar över hur Sundsvall ska bli en attraktiv plats att bo kvar på eller flytta till.

Studenter Campus Sundsvall

Att fler personer flyttar till och stannar på en ort är en ödesfråga för många kommuner i Sverige. Men vad är det som gör en plats attraktiv att bo på? Den frågan har universitetslektor Edith Andresen och professor Heléne Lundberg undersökt, med fokus på Sundsvall.

Flera stora företagsetableringar innebär att Sundsvall med omnejd har stort behov av personer som flyttar till regionen. För att få svar på frågan vad som gör staden till en attraktiv plats att flytta till med sin familj har Edith Andresen och Heléne Lundberg genom intervjuer fångat in vad som ligger bakom att personer flyttat från eller till Sundsvall. De har intervjuat kvinnor med fokus på åldrarna 18 till 40 år.

– Vi ser att unga tjejer är mer rörliga tidigt för att söka utbildning och jobb. Vi vill så klart att de ska vilja återvända till Sundsvall och bilda familj då det precis om på många andra platser finns stort behov av arbetskraft och att det föds färre barn. Utvecklingen går mot en åldrande befolkning, säger Björn Wigge, chef för avdelningen Näringsliv och tillväxt på Sundsvalls kommun, som är partner i projektet.

Intervjuer om vad som gör staden attraktiv

Utifrån intervjuerna har forskarna tagit fram personas som sammanfattar de intervjuades tankar om att bo kvar, flytta från eller till Sundsvall. Här finns exempelvis utvecklings-Ulrika som flyttat från Sundsvall och inte tänker återvända då hon betonar karriären och utvecklingsmöjligheterna liksom tillgång till bra utbildning och social service för sina barn. Storstads-Hilda har flyttat för att göra karriär och vill ha en levande stadskärna med ett rikt utbud av dans och kultur. Hon är öppen för att återvända när hon får barn. Nyexade Linda är tillbaka i Sundsvall för att hon fått ett bra jobb men tycker att det är svårt att få nya vänner då de gamla flyttat. Familje-Frida är återvändare med småbarn och efterlyser fler aktiviteter för barn och möjligheten att leva mer klimatsmart.

Edith Andresen och Heléne Lundberg är båda verksamma vid CER - Centrum för forskning om
ekonomiska relationer vid Mittuniversitetet.

– I samtalen kommer det fram att det är viktigt att vara en barnvänlig stad och att fokusera på staden som vardagsrum. Finns det mötesplatser för familjer och unga där man kan vara tillsammans och göra saker på ett enkelt sätt som inte kostar pengar till exempel? Man uttrycker också att det finns för få saker att göra för ungdomar som inte är intresserade av idrott, berättar Edith Andresen.

Alla kan bidra

Flera av slutsatserna landar i uppmaningar till beslutsfattare. Men även företag och medborgare i staden behöver dra sitt strå till stacken för att göra Sundsvall till en attraktiv plats.

– Flera intervjuade vittnar om att det är svårt att komma in i det sociala livet och träffa nya vänner. Här kan vi medborgare tänka mer på hur vi själva vill bli bemötta om vi flyttar och vara mer generösa med våra vänskapskretsar. Företag behöver tänka på hur man tar hand om nya medarbetare. Man kan exempelvis satsa på afterwork och tipsa om vad som finns att hämta i föreningslivet, säger Heléne Lundberg

Tisdag den 23 april 10:45 presenteras studien på Mittlyftet i Kulturmagasinet i Sundsvall.

Här kan du läsa mer om seminariet

Sidan uppdaterades 2024-04-19