Elin Helgesson är ny filosofie doktor i medie‑ och kommunikationsvetenskap

Ons 06 dec 2023 12:27

Fredagen den 1 december försvarade Elin Helgesson sin doktorsavhandling "The Many Faces of Public Affairs: A study of Constructs, Conditions, and Claims in a Disputed Field of Practice".

en kvinna med en bok och blommor

Kajsa Falasca, docent, medie- och kommunikationsvetenskap

Biträdande handledare:

Christina Grandien, universitetslektor, Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (KKI)

Alexander Buhmann, docent, BI Norwegian Business School

Scott Davidson, Professor,  University of Leicester

Betygsnämnd

Magnus Fredriksson, Professor, Nordicom, Göteborgs Universitet

Irina Lock, Professor, Friedrich-Schiller-Universität

Solange Hamrin, lektor, Mittuniversitetet

Sammanfattning

Möjligheten att påverka politiska beslut genom lobbying är en viktig del i alla demokratiska system. Samtidigt är public affairs nära förknippat med hemlighetsmakeri och bristande etik, vilket får kritiker att hävda att lobbyister hämmar demokratiska processer och skapar ojämlika förutsättningar att påverka politiken. För att bidra till debatten utforskar denna avhandling hur public affairs kommunikativt konstrueras och hur public affairs praktiseras, ur flera perspektiv. Ett speciellt fokus är en omstridd grupp av public affairs-utövare: public affairs-konsulter.

Avhandlingen illustrerar hur lobbying har diskuterats och framställts i media och överväger hur dessa diskurser förhåller sig till debatten om lobbying i allmänhet. Vidare studeras hur public affairs-utövare själva ser på sin yrkesroll och sin funktion genom att undersöka värderingar, attityder och konceptualiseringar inom yrket. Avhandlingen behandlar även frågan om legitimitet och stigma i relation till public affairs och undersöker hur den negativa bilden av public affairs fungerar både som resurs och hinder i konstruktionen av en yrkesidentitet.

Länk till avhandlingen i Diva

Bilder från disputationen