Forskare studerar gatukonst i omtvistade städer

Tor 14 nov 2019 14:54

Forskarna Dimitri Ioannides och Evangelia Petridou har varit i Libanon/Beirut inom ramen för forskningsprojektet "Contested Urbanscapes: City, Street Art and Crisis in the Eastern Mediterranean". I projektet vill de utforska hur kriser och samhällshändelser representeras genom graffiti.

Gatukonst i Beirut II

Dimitri Ioannides, professor i kulturgeografi, och Evangelia Petridou, universitetslektor i statsvetenskap, åkte till Beirut i slutet av oktober tillsammans med två kollegor från Drury University i Springfield.

Det visade sig bli en händelserik resa och en spännande tid för datainsamling eftersom de anlände samma dag som massdemonstrationerna inleddes i Beirut. Hundratusentals människor i staden protesterade mot arbetslöshet, bristande el- och vattenförsörjning, högre skatter och korruption och de krävde att regeringen skulle avgå.

Forskarna blev observatörer av text- och bildbaserad gatukonst - det vill säga graffiti - på plats som var stark, känslosam och möjligen kortlivad. Många invånare i staden är trötta på att det är så segregerat, men en av forskarnas kontakter på plats vittnade om att man under protesterna gick samman - oavsett religionstillhörighet, klasstillhörighet eller var i staden man bodde - eftersom man hade samma behov och ett gemensamt mål. Folk började också "ta tillbaka" (reclaima) områden eller platser som varit stängda i årtioenden, såsom en gammal kyrka mitt i Beirut, vilket forskarna tyckte var väldigt intressant.

En av gatukonstnärerna som forskarna intervjuade på plats sade att det faktum att han skapade på väggen var en handling av trots - att placera poetiska budskap framför sin egen och andras blick. Det var hans sätt att vakna på morgonen och bestämma sig för att inte vara ett offer.

Projektet är finansierat av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT) och pågår mellan 2012-2020. Förutom datainsamling i Beirut kommer de i december och januari att åka till Nicosia på Cypern och Jerusalem i Israel.

Sidan uppdaterades 2019-11-27