Geopark Indalsälven är årets turismföretagare

Fre 20 okt 2023 14:54

Årets turismföretagare är Geopark Indalsälven som igår fick ta emot sitt pris under årets Turismdag – en dag som för tredje året arrangerades av Jämtland Härjedalen Turism och ETOUR.

Pristagare med presentkort och pris i handen pratar med en man och en kvinna.
Ragunda kommuns Robert Falk läser om prischecken tillsammans med Robert Pettersson och Teres Gärdin. Foto: Johan Ericson, JHT.

Priset till årets turismföretagare delas ut på Turismdagen - en dag som uppmärksammar besöksnäringen och dess betydelse för Jämtland Härjedalen. I år hölls evenemanget på Copperhill Mountain Lodge i Åre, där ett 80-tal deltagare från regionens destinationer och företag tillsammans med studenter, politiker och tjänstemän med anknytning till besöksnäringen samlats för att ta del av den senaste informationen inom branschen.

Årets turismföretagarpris delas ut till företag eller organisationer inom besöksnäringen som driver ett tydligt hållbarhetsarbete och är framgångsrika, lönsamma och bidrar till att utveckla destinationen de verkar inom. Och det var just hållbarhet som var en av anledningarna till att just Geopark Indalsälven blev årets vinnare med motiveringen:

”Många besöksmål vill kunna bidra till hållbar utveckling och vara en hållbar attraktion som bidrar till naturvård, ökad kunskap och att föra människor samman. Kort sagt, att kunna verka som en sammanhållande kraft. Årets turismföretagare gör allt detta samtidigt som den stödjer forskning och utbildning och lockar till förundran och ödmjukhet för jordens långa historia.”

Robert Pettersson, centrumledare på ETOUR delade ut priset tillsammans med Jämtland Härjedalen Turisms VD Teres Gärdin.

– Geopark Indalsälven är ett fint exempel på kunskapsturism, där kunskap och lärande är med och bygger attraktionsvärdet. De har valt att jobba med kunskap som kärnvärde och besöksanledning, säger Robert Pettersson.

Och förutom äran att få representera regionen som kandidat till nästa års ”Stora turismpris” fick Geopark Indalsälven ta emot en plakett, ett bidrag för kompetenshöjning bland personalen från Jämtland Härjedalen Turism samt en check på 10 000 kronor för blandade forskningsinsatser från ETOUR – en check som kan användas till lite allt möjligt.

– Vissa gånger har vi varit ute och föreläst och andra gånger har vi hjälpt till med att genomföra mindre studier. Det beror på vad pristagaren har för önskemål, förklarar Robert Pettersson.

Peter Ladan på Geopark Indalsälven fick ta emot priset via Ragunda kommuns Robert Falk. Foto: Johan Ericson, JHT.

Läs mer om Geopark Indalsälven

Sidan uppdaterades 2023-10-20