STC Tech Tour för studenter ska locka till fortsatta studier

Mån 15 apr 2024 09:59

På STC Tech Tour fick studenter från Mittuniversitetets civilingenjörsprogram möjlighet att träffa centrets forskare och ta del av flera pågående forskningsprojekt.

STC Tech Tour

Studenterna besökte sex olika forskningslabb och fick lära sig om olika forskningsprojekt. Målet var att ge studenterna en inblick i de möjligheter som finns inom programmet och beskriva vilken typ av forskning man kan ägna sig åt om man är intresserad av att doktorera vid Mittuniversitetet.

Eleverna delades in i olika grupper och fick lära sig mer om projekten och ställa frågor.

– Anledningen till att jag är här i dag är för att ta reda på om jag vill börja jobba efter examen, eller om jag vill doktorera, säger Freja Lagg Jensen, student på elektroteknik.

Tech Tour var också ett tillfälle för studenter att träffa företag i branschen och lära sig mer om de jobbmöjligheter som finns för nyutexaminerade ingenjörer. Mats Karlsson, affärsenhetschef på Eurocon, var på plats för att svara på frågor om vilken kompetens företagen efterfrågar och jobbutsikterna för studenter.

– Det är en stor fördel för oss att träffa studenterna. Vi vill engagera och visa vad vi har att erbjuda som arbetsplats. Nu ligger fokus på den gröna omställningen och en ingenjörsutbildning är en bra grund. För oss är det också värdefullt om studenter vill göra sitt examensarbete hos oss, och evenemang som detta ger en möjlighet att knyta kontakter, säger han.

Sidan uppdaterades 2024-04-15