Lyckade möten mellan studenter och arbetsgivare

Tor 07 dec 2023 13:42

Under Mötesplats Campus möter studenter blivande arbetsgivare och tvärtom. Här kan viktiga kontakter knytas inför extrajobb, praktikplatser, examensarbeten och jobb. På torsdagen arrangerades Mötesplats Campus i Östersund.

mötesplats campus 2023

– Jag är här för att sondera för sommarjobb, säger Alva Widell som läser miljövetenskap.

– Något inom skola och service, eller kanske inom vården skulle passa mig så jag ska nog prata med någon av kommunerna, fortsätter hon.

Bland de 20-tal arbetsgivare som fanns på plats var både Östersunds och Krokoms kommuner representerade, men även bland andra Försäkringskassan, Skatteverket, CGI och Knowit.

Viktigt att skapa mötesplatser

Mötesplats Campus är ett samarbete mellan Mittuniversitetet, Östersunds kommun och studentkåren. Dagen inleddes med ett tal av studentkårens ordförande Emanuel Magnusson och Östersunds kommuns universitetssamordnare Jessica Stenbäck där de pratade om vikten av att mötas.

– Vi är måna om att skapa arenor där studenter och arbetsgivare kan mötas. Vi har ett jättestort kompetensförsörjningsbehov i Östersund så vi vill underlätta för studenterna att stanna kvar här efter studierna, säger Jessica Stenbäck.

För studentkåren, som har arrangerat möten mellan studenter och arbetsgivare i flera år, handlar det om att ge studenterna det de vill ha.

– Vi har ju haft örat mot rälsen och lyssnat på studenterna och de vill ha sådana här mötesplatser. Så vi jobbar fram för allt med att se till att de kommer hit, säger Studentkåren i Östersunds ordförande Emanuel Magnusson.

Studenterna lockades till Mötesplats Campus med glögg, pepparkakor och wraps. För att inte tala om möjligheten till framtida jobb.

Sidan uppdaterades 2023-12-07