Forskare – Ta del av datacentret HPC2Ns beräkningsresurser

Ons 20 sep 2023 13:58

Den 10 november kommer ledande forskare från dataklustret High Performance Computing Center North (HPC2N) till Mittuniversitetet för att hålla en presentation om nätverkets beräkningsresurser samt hur du som forskare kan nyttja av dessa i ditt arbete.

Circuit board earth against futuristic technology interface

Mittuniversitetet är en del av dataklustret High Performance Computing Center North − HPC2N. I nätverket ingår flertalet universitet och forskningsinstitut i Sverige som tillsammans bildar ett kompetensnätverk för high performance computing (HPC), vetenskaplig visualisering och virtuell verklighet (VR) i norra Sverige.

I HPC2N ingår Institutet för rymdfysik (IRF), Luleå Tekniska universitet, Mittuniversitetet, Sveriges Lantbruksuniversitet samt Umeå Universitet som leder programmet.

Besökare från HPC2N är Paolo Bientinesi, Björn Torkelsson, Åke Sandgren, Pedro Ojeda May.

Läs mer om HPC2N

Program för besöket 10 november

09:30-10:30 Presentation av HPC2N – Så kan du använda nätverkets beräkningsresurser i din forskning
Med Paolo Bientinesi, ledare för HPC2N vid Umeå Universitet