Handbundna böcker väcker kärlek

Ons 28 feb 2024 10:08

I dagarna pågår en utställning i Sundsvalls stadsbiblioteks konstrum som visar upp handbundna böcker av studenter på Grafisk design. – Det känns mycket fint att ha med en utav Sveriges främsta bokbindare som gästlärare, säger kursansvarige Kristina Brink, proprefekt vid NDH design.

Två kvinnor håller i varsin bok.
Stina Knutsson och Hanna Hyvönen har bundit varsin bok enligt de teman de fick på sin lott, konst respektive militärväsen.

Studenterna i utbildningen Grafisk design ställer just nu ut på Stadsbiblioteket i Sundsvall. Där visar de upp sina egenhändigt gjorda böcker, hantverksmässigt bundna efter konstens alla regler.

Kurs i typografi och bokformgivning

Studenterna i årskurs 2 på programmet Grafisk design har tillsammans med lärarna Niklas Fagerholm, Mikael Becker och Kristina Brink genomfört ett projekt om bokformgivning i samarbete med Sundsvalls stadsbibliotek. I en uppgift har studenterna tilldelats varsin hyllsektion på Sundsvall stadsbibliotek med uppdraget att analysera den typiska formgivningen av böckerna i just den sektionen. Exempel på hyllsektioner som studenterna analyserat har varit arkitektur, filosofi, konsthantverk och musik. Utifrån analysen har uppdraget sedan varit att formge och för hand binda en bok som visualiserar och presenterar den typiska bokformgivningen i sektionen.  Resultaten – olika böcker om den typiska formgivningen av böckerna inom respektive område ställs nu ut på Sundsvalls stadsbibliotek konstrummet.En av de som undervisat i kursen är också gästläraren Kristine Novika Svensson hon arbetar tillvardags som bokbindare och konservator på Riksarkivet. Kristine har genomfört en workshop i bokbinderi.

Utmanande men roligt

På utställningen i bibliotekets konstrum visar de upp resultatet – 23 olika böcker i vilka studenterna även har jobbat med sidornas satsyta, titlar och innehåll. Stina Knutsson och Hanna Hyvönen fick sektionerna ”konst och konsthistoria” respektive ”militärväsen”.
– Jag har valt att göra en bok om tio kvinnor inom popkonsten, så innehållsmässigt har jag jobbat mycket med bilder, säger Stina Knutsson.
Hanna Hyvönen, som fick arbeta med temat ”militärväsen”, var först lite skeptisk, pacifist som hon är. Men sedan lossnade det när hon kunde relatera temat till en egen släkting som deltagit i finska vinterkriget.
– Så jag gjorde en bok om det, säger hon.

Kärleken till böcker

De berättar att uppgiften har varit både utmanande och rolig, men framför allt har den öppnat upp en kärlek till böcker som de inte hade upptäckt innan.
– Många har nog tappat det här med böcker och läsning. De flesta lyssnar på ljudböcker, vilket är jättetråkigt när vi också har ett bibliotek där det är helt gratis att låna, säger de.
Och för Hannas del har bokbinderikursen lett till ännu en insikt:
– Jag har fått en helt annan uppfattning om hur mycket arbete det ligger bakom en bok och verkligen fastnat för det här med att binda böcker, så det är något som jag skulle vilja jobba med framöver, säger hon.

Studenterna visar sina böcker fram till den 1 mars.

Sidan uppdaterades 2024-02-28