Åsa Tjulin har på kort tid dragit in nästan 6,3 miljoner i forskningsbidrag!

Ons 08 maj 2024 09:41

I början av året stod det klart att Åsa och hennes kollegor fick 2 miljoner kronor från Forte för två års forskning. Nu har hon dragit in ytterligare nästan 4,3 miljoner från Afa Försäkring för tre års forskning.

Porträtt av kvinna med glasögon inne i en byggnad.
Åsa tycker om att skriva forskningsansökningar. Foto: Pelle Fredriksson.

Utlysningen som Afa Försäkring gjorde gäller FoU-programmet ”Friskfaktorer – inom kommuner, regioner och kommunala företag”. Åsas projekt heter ”Nya perspektiv på framtidens hälso- och sjukvård – hur utformas ett attraktivt arbete?”

Först och främst: Hur gör du för att dra in så mycket forskningsmedel?

Jag är extremt nyfiken och gillar att testa mina idéer. Det betyder att jag ser på forskningsansökningar som en kreativ och ROLIG process. Dessutom försöker jag hitta andra forskare som kan berika en ursprungsidé från andra discipliner. Som tur är går det igen hos oss forskare att vi vill framåt och utveckla olika fenomen tillsammans och är öppna för varandras olika sätt att belysa de samhällsfrågor som engagerar oss. Men, det handlar även om en portion tur och timing också i relation till vilka utlysningar som finns för stunden.

Har du några tips till dina kollegor om hur en bra forskningsansökan ska skrivas?

Ja, ha roligt, det är prio ett. Tro på din idé och våga testa. Lär dig av varje process, ta tid att reflektera efter varje ansökan (vare sig du får beviljat eller avslag) på hur den processen var och om det finns något att skruva på till nästa process.

Se det som ett evigt lärande och att du har ett mindset som utgår från att du får möjlighet att vara kreativ tillsammans med andra! Låt andra komma till tals och var extremt öppen får att ta emot andras reflektioner och tankar. Jag tycker faktiskt att jag har världens bästa jobb och ibland tror jag det lyser igenom till och med i en forskningsansökan.

När det gäller det här senaste projektet: Hur tänker du ta reda på hur ett attraktivt arbete utformas?

Vi (för det är inte bara jag som fått forskningsmedlen) kommer att genomföra intervjuer och fokusgruppsintervjuer med studenter som går sin sista termin till sjuksköterskor och läkare. Sedan följer vi upp dem efter ett år i arbetslivet för att undersöka deras förväntan på ett attraktivt arbete och sedan kolla hur det de facto blev.

Vidare kommer vi intervjua de som arbetat inom hälso- och sjukvården i minst 15 år och se vad de finner vara attraktivt arbete. Dessutom vill vi genom diskursanalys ta reda på hur arbetsgivarna (regionerna) framställer sig som arbetsgivare och vad attraktivitet är för dem genom att analysera deras olika typer av policydokument.

Som grädde på moset genomför vi en begreppskartläggning för att se om det finns dissonans mellan alla dessa perspektiv på vad ett attraktivt arbete är och sätta det i relation till det övergripande fenomenet om hur arbetsgivaren kan göra för att attrahera, bibehålla och rekrytera medarbetare i en framtid.

Det här verkar vara omfattande, vilka är inblandade i projektet?

Ja, jag har turen att få arbeta med ett brett gäng av kloka forskare inom olika discipliner och lärosäten, vi har Maria Härgestam, Umeå Universitet, Ann Rudman, Högskolan Dalarna/KI, Åsa Chaikiat Ståhl och Emma Brulin, KI, Bodil Landstad Mittuniversitetet/Region Jämtland Härjedalen, och Maritha Jacobsson, Uppsala universitet.

Till sist: Har du firat det här, eller kommer du att fira på något sätt?

Jag är så himla dålig på att fira saker och ting, även min egen födelsedag … sedan gillar jag nog inte att fira något i förskott. Jag vill ju gärna se att den forskning vi gör kommer till nytta, först då kan jag slappna av och fira!

Tidigare artikel om stödet från Forte

Forskare inom hälsovetenskap kammade hem två miljoner | miun.se

Sidan uppdaterades 2024-05-08