Hitta avtal
Vill du veta om det finns ett avtal för inköpet du ska göra? Här kan du läsa om var du söker efter avtal. Du får även veta hur du går till väga för att göra ett inköp på ett befintligt avtal, vilka avtalstyper som finns och vad du ska göra när avtal saknas.
Sök efter avtal
När du ska köpa in en vara eller tjänst är det viktigt att du först kontrollerar om det finns ett befintligt avtal du kan avropa från.
- På avropa.se finns de statligt upphandlade ramavtalen.
- I systemet e-Avrop hittar du Mittuniversitetets egna ramavtal.
Mittuniversitetet har även ramavtal med andra universitet, främst inom IT-området. För information om dessa avtal, kontakta Upphandlingsfunktionen.
Avtalstypen styr ditt inköp
När det finns både ett statligt avtal och ett lokalt avtal, ska du välja Mittuniversitetets egna avtal.
Om du ska göra ett universitetsgemensamt avrop inom ett område Mittuniversitetet saknar avtal, kan du använda dig av de statliga ramavtalen. Använd då det avropsavtal som finns. Kontakta Upphandlingsfunktionen för mer information.
Så här avropar du från ett befintligt avtal
Hur du ska göra vid ett inköp beror på om avtalet omfattar en eller flera leverantörer.
En leverantör
Om ramavtal har slutits med en leverantör kan du enligt avtalsvillkoren avropa direkt till leverantören.
Flera leverantörer - rangordning
När flera leverantörer antagits i ett avtal används rangordning. Avropsförfrågan skickas då till den leverantör som står överst i avtalet. Om leverantör ett (1) inte kan leverera varan eller tjänsten till det pris (eller till övriga villkor) som är avtalat ska nästföljande leverantör tillfrågas.
I ramavtalet kan det även finnas angivet under vilka förutsättningar en leverantör har rätt att tacka nej till ett avrop.
Flera leverantörer – förnyad konkurrensutsättning
När ett eller flera villkor inte är fastställda (vanligtvis är priset ett sådant villkor) och avtalet omfattar flera leverantörer ska förnyad konkurrensutsättning göras vid varje inköp. Samtliga ramavtalsleverantörer bjuds då in att lämna ett nytt anbud i något som är att likna med en miniupphandling.
En anbudsbegäran ska skickas till alla listade ramavtalsleverantörer.
Spara tid och pengar - använd befintligt avtal
Avtal är bindande och ska följas. Att använda sig av ett befintligt avtal innebär i de flesta fall fördelar jämfört med att genomföra upphandlingen själv. Du sparar tid och de ekonomiska villkoren kan vara mer fördelaktiga.
Det enda tillfället du kan gå utanför ett avtal är om - samtliga avtalsleverantörer inom ett avtalsområde - förklarat sig oförmögna att leverera önskad produkt eller tjänst.
Vad gör jag om det inte finns något avtal?
Om du inte hittar något avtal ska du beräkna kontraktsvärdet för att avgöra vilket upphandlingsförfarande du ska använda dig av. Det är kontraktsvärdet som avgör om du ska göra en:
- direktupphandling
- förenklad upphandling eller
- öppen upphandling.