För att stärka vårt varumärke har vi valt att arbeta utifrån Needscope som både är en undersökning och en metod. Det är Kantar Sifo som tagit fram detta och målet att utveckla och aktivera oemotståndliga varumärken. Något de hjälper kunder med i hela världen.
Att positionera sig innebär att skapa en så unik position som möjligt i målgruppens medvetande. Det går ut på att skapa associationer till varumärket som gör att man särskiljer sig från konkurrenterna. Det ska såklart vara sådant som är attraktivt och efterfrågat av målgruppen.
Den position som målgruppen uppfattar att Mittuniversitetet har enligt den undersökning som gjordes 2013 benäms Friendly. Det är också den position som vi uppfattar själva att vi redan har och turligt nog är det även en position som det finns möjlighet att växa i då målgruppen är stor. Vår utmaning utifrån undersökningens resultat har varit att bli tydligare i denna position då vi uppfattades som lite vaga.
Genom att jobba konskevent och långsiktigt utifrån metoden både i verksamhetsutveckling och kommunikation bidrar vi alla till att bygga ett tydligt, starkt och magnetiskt varumärke – ett varumärke som blir oemotståndligt för målgruppen.
Det som gör metoden unik är att man förutom att tillgodose de funktionella och sociala behov målgruppen har även jobbar mycket med de emotionella behoven – behov som ofta finns i det undermedvetna.
Positionen ”friendly” symboliserar följande
- Behov av att känna sig välkommen och inkluderad, att vara en del av en gemenskap, en grupp.
- Nyckelord för kommunikation är tillgänglighet.
- En öppen och enkel attityd som förefaller fritt från manipulation i form av reklammanér eller propaganda.
- Lättsam ärlighet och äkthet, att allt är genuint och balanserat, stabilt.
- Vänskaplig och social inställning – alla välkomnas med värme.
- Mångfald i uttryck och utbud.
- Allt handlar om att vi känner igen oss i varandra – motsatsen till viljan att vilja sticka ut och behandlas annorlunda.
Friendly byggs upp genom väldigt många olika delar som talar till funktionella, sociala och emotionella behov. I vårt interna arbete har vi kommit fram till det som är viktigast för oss på Miun, vilket sammanfattas nedan. Utgå från dessa punkter när ni tar fram handlingsplaner, koncept, kampanjer etc.
Nedan framgår också vad det inte innebär, det vill säga kontrasten som ska motverkas.
Friendly innebär
- Vi-orientering
- Inkludering, öppenhet
- Vänligt, varmt
- Närhet
- Äkthet
- Verklighetsnära
- Tillåtande atmosfär
- Mångfald
- Flexibilitet
- Vi-känsla/gemenskap
- Hjälpsamhet/stöttande/serviceminded
- Engagemang
- Samhällsinriktat, socialt ansvarstagande
- Meningsfullhet
- Praktikmöjligheter
- Valmöjligheter, många inlärningsmetoder
- Nyttiggörande – omgivande samhället, koppling till näringsliv
- Bostadsgaranti/lätt att hitta bostad
- Aktivt friluftsliv
- Kvalitet (arbetslivskoppling/branschnära)
- Bra campus/fina miljöer
- Innovation med nytta för samhället och på ett inkluderande sätt, för alla personer och inriktningar
- Tron på varje människas utvecklingsbarhet
Friendly innebär INTE
- Elittänk, höga krav på sig själv
- Traditionellt/konservativt
- Skojigt/ roligt/bekymmerslöst
- Ungt och modert
- Fartfyllt studentliv och fokus på aktivt studentliv snarare än på utbildning
- Trendigt
Mer stöd hittar du på sidan Så här kommunicerar du på ett Friendly sätt.