Maria Styf
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Filosofie Doktor
- Annan titel: Utbildningschef rektorsutbildningarna
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428734
- E-postadress: maria.styf@miun.se
- Rumsnummer: D371
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Jag är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid institutionen för utbildningsvetenskap. Jag är också forskningsledare för forskningsgruppen ULS (utbildningsledarskap och skolutveckling) samt proprefekt vid institutionen och utbildningschef för rektorsutbildningarna .
Bakgrund
Den 1 september 1999 inledde jag min karriär som universitetsadjunkt vid Mitthögskolan (nuvarande Mittuniversitetet). Innan dess bara arbetat en kort period som utbildad förskollärare men kontinuerligt fortsatt att läsa kurser och förkovrat mig. Under en kurs i IKT-pedagogik (informations- och kommunikationsteknik) erbjöds jag möjligheten att arbeta vid Institutionen för utbildningsvetenskap. Sedan dess har jag varit verksam här, driven av en passion för utvecklingsfrågor som syftar till att skapa goda förutsättningar för lärande genom hela skolsystemet. Detta gör jag som lärare på ett universitet genom att utbilda framtidens lärare och rektorer, så att de kan arbeta för ett livslångt lärande och skapa en känsla av tillhörighet i (för-)skolan.
Under mina 25 år inom akademin har jag haft möjlighet att engagera mig i många olika aspekter av utbildning. Jag har arbetat med IKT-frågor och pedagogik inom alla lärarutbildningar och deltagit i den nationella satsningen Itis, där jag genomfört kompetensutvecklingsinsatser för skolor i flera kommuner inom vår region. Jag har varit lärare och kursansvarig för både grundutbildning inom förskollärarprogrammet och på avancerad nivå i magister- och mastersprogrammen. Dessutom har jag genomfört flera uppdragsutbildningar för att utveckla och fördjupa lärares kunskap om dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. Frågan om systematiskt kvalitetsarbete inom förskolan har länge varit en viktig angelägenhet för mig. Jag har hållit föreläsningar för att sprida kunskap om ämnet och deltagit i Skolverkets Samverkan för bästa Skola, där jag även föreläst på Skolverkets nationella SBS-seminarium ett flertal gånger. Numer är jag främst engagerad inom rektorsutbildningarna som lärare och utbildningschef.
Forskningsområden
Jag var den första att skriva en avhandling om ledningsstrukturen i den svenska kommunala förskolan och förskolans ledarskap och ledningstruktur intresserar mig fortfarande. Mina forskningsområden inkluderar systematiskt kvalitetsarbete, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling i förskola och skola. Jag har publicerat bokkapitel om förskolans pedagogiska ledarskap i både svenska och internationella böcker och skrivit en artikel om systematiskt kvalitetsarbete i förskolan utifrån två kommuners perspektiv.
Forskning
Här är en översiktlig beskrivning av de projekt jag har varit och är engagerad i:
1. DISTUM (2000): En pilotstudie initierad av Distansutbildningsmyndigheten för att kartlägga utvecklingsprojekt inom vuxenutbildning i Y-län. Min roll var att genomföra intervjuer och skriva en del av rapporten.
2. Skandiaprojektet (2001-2003): Ett forskningsprojekt om lärande och kompetensutveckling i arbetslivet, finansierat av Skandias forskningsfond. Jag arbetade som universitetsadjunkt i projektet.
3. VBRUS-projektet (2012-2015): Ett regionalt forsknings- och skolutvecklingsprojekt med syfte att förbättra utbildningsresultaten genom ledarskap och interna förbättringskapaciteter. Jag var en av forskarna i projektet.
4. Aktionsforskningsprojektet (VT 2019): Projektledare för ett aktionsforskningsprojekt inom ramen för övningsskoleprojektet.
5. Ledarskapspraktik i förskolan (VT 2021-VT 2022): Forskningledare för ett projekt om ledarskapspraktik och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
6. Jämställdhet och genus i förskolan (2023-2025): Medverkande forskare i ett projekt som syftar till att skapa en hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola.
7. ULF – Stödrektor (2025): Medverkande forskare i ett projekt som undersöker möjligheter och utmaningar med stödrektorer för hållbart ledarskap i skolorganisationer.
8. SBS – Perifera förskolors möjligheter och begränsningar (2024-2025): Medverkande forskare i ett projekt som studerar hur statliga insatser påverkar skolutveckling i perifera förskolor.
Dessa projekt har gett mig en bred erfarenhet och djup kunskap inom olika aspekter av utbildning och skolutveckling.
Undervisning
Övriga projekt:
o Spejaren (1999-2000)
o LUGI (2000)
o Övningsskoleprojektet (2015-2019)
Övrigt
Jag är även engagerad i forskningsmiljön FORN (forskning om rektorer i Norden) https://www.ntnu.no/web/ilu/forn-forskning-om-rektorer-i-norden