Döden är tema när studenter bjuds på trerätters middag

Mån 08 apr 2024 14:00

Under tre kvällar i maj bjuds sammanlagt 150 studenter på en konstnärligt kurerad middag på restaurang Bua i Östersund. Temat är döden och genom poesi, smak och konst ska deltagarna mötas i existentiella samtal. Bakom middagen ligger rektors projekt att sammanföra akademi med kultur.

Döds Dining

Eventet, som kallas för Döds Dining, är skapat av konstnären Tove Berglund. Hon har länge arbetat i det hon kallar för ett gränsland mellan scenkonst, performance, middag och fest.

– Eller en konstnärligt kurerad samvaro, skulle man också kunna säga. Det handlar om att skapa ett förhöjt möte där människor förhåller sig fritt mellan olika uttryck och praktiker, förklarar hon.

Idén med Döds Dining kom när Tove Berglund arbetade med ett konstprojekt på tema livshändelser; dop, bröllop och begravning. När projektet kom till händelsen begravning fick deltagarna under en helkväll bland annat besöka en begravningsplats innan de under middagen på Uppsala museum  fick lyssna till tal av bland andra en filosof och en forskare som forskar om sorg. Kvällen togs väl emot av deltagarna.

– Jag förstod behovet av att närma sig död och begravning och att scenkonsten lånar sig väldigt bra till samtalen. Begravningsriten är ofta kopplad till en sorgeprocess och ofta är det inom trossamfundet som vi pratar om sorg och existentiella frågor. I ett sekulärt samhälle finns inte de rummen och där tror jag att scenkonsten har möjlighet att erbjuda de rummen, säger Tove Berglund.

Tove Berglund

Ska komma svartklädda och ta med begravningsblomma

När Döds Dining nu kommer till Östersund under tre kvällar i början av maj så kommer det se lite lika ut som de tidigare arrangemangen Tove har kurerat. För att få delta i middagen måste deltagarna bland annat komma svartklädda, ha med sig en blomma som de skulle vilja ha på sin begravning och ta med en sak som symboliserar livet förgänglighet eller död. Kvällen börjar med en soundwalk på Norra begravningsplatsen för att sedan sluta på Bua där en trerätters middag serveras. Och gravöl.

Under kvällen medverkar förutom Tove Berglund kompositören Stefan Storm, docent Karin Jarnqvist som forskat kring riternas betydelse och fotografen Maja Daniels. Det kommer finnas begravningskistor på plats som deltagarna kan prova ligga i.

"Studenterna ska utsättas för saker som skaver"

Bakom arrangemanget står rektor Anders Fällström och hans projekt att sammanföra kultur och konst med akademin. Tidigare har civilingenjörsstudenter fått möta scenkonst inom projektet Science & Scenes och nu är det alltså dags för sjuksköterske-, psykolog- och socionomstudenter som ska få uppleva kultur inom ramen för sina studier.

– Det kanske viktigaste med de här inslagen/projekten är att studenterna ska utsättas för saker som skaver, åsikter och tankar som är lite jobbiga och inte överensstämmer med vad vi ofta tänker är normalt. När studenterna kommer ut i arbetslivet ska de vara bättre rustade för att möta en mångfald av tankar, åsikter och kulturer och därmed vara med att utveckla framtidens samhälle på ett positivt och bra sätt. Att de sedan får en slags bildning och kulturkompetens på köpet är en extra bonus, säger Anders Fällström.

50 personer per kväll kan gå

Tanken och önskan är att alla professionsutbildningar ska innehåll möten med kultur. Anders Fällström önskar att de studenter som går på Döds Dining kommer därifrån med en vidgad syn på livets slut.

– Till exempel sjuksköterskestudenterna kommer ju, när de kommer ut i sina yrken, att ofta mötas av döden och att då hoppas jag att de samtal som Döds Dining givit dem gör att de ännu bättre kan hantera det i sin yrkesroll, fortsätter han.

Det är studenter från psykolog-, sjuksköterske- och socionomprogrammen som bjuds på Döds Dining. 50 personer per kväll får plats och eventet, som pågår 6-8 maj, är gratis. Det finns fortfarande platser kvar, anmälan sker senast 17 april.

Sjuksköterskestudenter termin 4-6 anmäler sig till annika.kjallman-alm@miun.se

Socionomstudentern till magnus.israelsson@miun.se