Smarta idéer ska få kött och blod

Ons 08 maj 2024 09:49

Under ett intensivt dygn i Sundsvall mejslades ramarna fram för det fortsatta arbetet inom SustainGov när representanter för de medverkande organisationerna träffades för första gången. En kick-off som präglades av förväntningar, energi och ödmjukhet inför utmaningen.

Gruppbild på leende människor som sträcker upp händerna
"Det finns väldigt höga förväntningar på oss, använd det som energi", sade Helene Hellmark Knutsson, initiativtagare till SustainGov. Foto: Lina Näsström, Mittuniversitetet.

– Är full av energi och tillförsikt efter två dagar av kloka samtal och spänstiga diskussioner, sade Mariell Juhlin, programchef för SustainGov och tillhörande Mittuniversitetet.

Ett 60-tal företrädare för offentlig sektor, akademi och näringsliv från norr till söder var på plats 24-25 april för att dra igång arbetet med ett av Sveriges fem, nya strategiska innovationsprogram. En stor och viktig del av mötet handlade om att lära känna varandra och de ingångsvärden som respektive organisation tar med sig in i arbetet. Tillsammans gick man också igenom processen fram till nu för att få en gemensam bild av ett nuläge.

– Problemet med tidigare projekt har varit att offentlig sektor bjudits in sent. Nu blir det intressant att offentlig sektor ska driva förändringen själv, konstaterade Klas Danerlöv, Sveriges Kommuner och Regioner.

– Det bästa som kan hända är att vi finner nya sätt att arbeta på som löser alla problem. Att vi får nya verktyg som kan användas direkt och att forskningen kan bli mer deltagande, vara en del av processen och att vi blir bättre på att arbeta över organisationsgränser, sade Fredrik Fernqvist, SLU.

Representanter från Vinnova fanns också på plats för att förtydliga sin roll och de förväntningar som finns på innovationsprogrammen. Arbetet inom SustainGov ska ske i fem olika arbetspaket och fördelat på 11 insatser som leds av representanter för Länsstyrelsen i Västerbotten, Handels i Stockholm, Region Västernorrland, SLU, DIGG, Södertörns högskola, SKR, Samhällsnytta Karlstads Universitet, Skellefteå Science City och Mittuniversitetet.

Under kick-offen fick deltagarna i de olika grupperingarna en första möjlighet att diskutera utmaningar och möjligheter med det arbete som nu sätts igång.

– Det saknas inte utmaningar i att jobba missionsdrivet och systemöverskridande. Eftersom det innebär en viss osäkerhet kan det krocka med etablerade arbetssätt som utgår från detaljplanering och tydliga gränsdragningar. Vårt sätt att arbeta ställer höga krav på de organisationer och individer som är med om att våga släppa på kontrollen och bidra till arbetet utan att ha facit klart från början, sade Mariell Juhlin.

De medverkande vid kick-offen konstaterade också att stödet runt SustainGov utgör viktiga resurser med ett ”scientific board” som består av många framstående och relevanta forskare samt ett ”mission sounding board” med framåtlutande och intresserade politiker. Det beslutades att det ska genomföras en årlig konferens inom SustainGov för erfarenhetsutbyte och avstämningar, men att mycket av det operativa arbetet också kommer att kommuniceras via styrgruppsmöten, lägesrapporter och andra sammanhang.

En av initiativtagarna, landshövdingen i Västerbottens län Helene Hellmark Knutsson, summerade dagarna så här:

– Nu vill jag se alla smarta idéer få kött och blod. Vi är många här på kick-offen och ska öppna upp för många fler. Vi ska våga bjuda in till strategiska projekt och sedan hålla hårt på det uppdrag vi har fått. Det finns väldigt höga förväntningar på oss, använd det som energi, sade hon bland annat.

Mittuniversitetets rektor Anders Fällström tackade för engagerat deltagande och konstaterade:

– Att arbeta tvärvetenskapligt inom akademin är svårt nog, ännu svårare över olika myndigheter och organisationer. Därför behöver vi träffas och diskutera. Vårt arbete blir utmanande, men jag tror vi lyckas och det är viktigt att vi alla klarar av att vara öppna för att arbeta på ett nytt sätt och med bred blick.

Sidan uppdaterades 2024-05-08