Gå till innehåll
    • Logga in
    • Anpassa
    • Webbkarta
    • Lättläst
    • Student
    • Anställd
    • Press
    • Bibliotek
    • LRC
    • Helpdesk
    • Language
      • Svenska
      • English
      • Deutsch
To start page
http://www.miun.se/sv/Lattlast/Hur-kommer-man-in-pa-universitetet/

Upptäck dina möjligheter

  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om Mittuniversitetet
Start / Lättläst / Hur kommer man in på universitetet?
Lättläst
    • Om Mittuniversitetet
    • Lättläst om våra campus
    • Varför ska man plugga?
    • Vad ska man studera och hur?
    • Hur kommer man in på universitetet?
    • Poäng och examen
    • Distansutbildningar
    • Flexibilitet och stöd
    • Mångfald!
    • Vad kostar det att studera?
    • Bostadsgaranti
    • Var får jag reda på mer?
Hur kommer man in på universitetet?
Lyssna

Vad som krävs för universitetstudier

Man måste ha vissa förkunskaper för att börja på universitetet. Det finns två nivåer på förkunskaperna: grundläggande behörighet och särskild behörighet.

Alla universitetsutbildningar kräver grundläggande behörighet. Den behörigheten får man på alla gymnasieprogram.

De flesta utbildningar kräver också särskild behörighet. Det innebär att man måste ha extra kunskaper i vissa ämnen.

Ibland söker många samma utbildning och alla kan inte få plats. Då måste man välja mellan alla sökande. Man delar in de sökande i olika grupper och tittar på deras betyg och/eller resultat från högskoleprovet.

En utländsk gymnasieutbildning gäller också i Sverige. Men man måste också kunna visa att man har kunskaper i svenska och engelska.

 

Har du frågor om utländska betyg kan du ringa den nationella Antagningen.

Telefon Antagningen: 0771-550 720

 

En studievägledare kan alltid hjälpa dig om du har frågor om behörighet. Antingen en studievägledare på din skola (om du studerar) eller en studievägledare hos oss.

 

Kontakta en studievägledare vid Mittuniversitetet

 

 

Högskoleprovet

Om gymnasiebetygen inte räcker till för att komma in på den utbildning man vill finns vissa möjligheter att förbättra sina betyg. Detta kan man göra genom att läsa på komvux, på en folkhögskola eller genom att göra högskoleprovet.

 

Högskoleprovet anordnas två gånger om året. Den som får ett bra resultat ökar sina chanser att komma in på en utbildning. Kom ihåg att kraven på grundläggande och särskild behörighet ändå alltid måste uppfyllas.


Till högskoleprovet

Senast uppdaterad: den 10 november 2011 09:55
Uppdaterad av: krisho
Innehållsansvarig: Krister Holm

Pyntbild

Tel: +46 771 975  000 |  Kontakta oss  |   Om webbplatsen  |  Twitter  |   Facebook   |  MIUN play  |  Webbshop  |  Bloggportalen  | Mobil

 Säkerhetsportalen  Röd Ruta för säkerhesportalen