Studiemedel
Det kostar inget att studera vid universitetet. Men givetvis behöver man pengar till mat, bostad, böcker och annat.
Det vanligaste sättet att få pengar är att söka studiemedel från CSN (Centrala studiestödsnämnden).
I Sverige har ungefär 80 procent av alla studenter studiemedel.
Det är inte vanligt att man finansierar studierna via stipendier. De stipendier som finns är små och ger bara lite extrapengar.
Studiemedel
Alla studenter som har bott i Sverige i minst två år har rätt att söka studiemedel. Det har ingen betydelse om man har pengar på banken eller hur mycket familjen tjänar.
Studiemedlet har två delar: ett studiebidrag och ett studielån.
Bidraget utgör ungefär en tredjedel av studiemedlet och det behöver man inte betala tillbaka.
Lånet är pengar som man måste betala tillbaka efter studierna. Tidigast sex månader efter att studierna har avslutats börjar man betala tillbaka. Återbetalningen baseras på hur mycket man har lånat, vilken räntan är, hur många år man kan betala och vilken inkomst man har.
Mer om studiemedel på CSN.se