Vägen till ett rikare liv
Anledningarna till att man studerar är många. Men ofta lockar ett bra arbete som man trivs med och kanske en högre lön. Vissa arbeten kräver att du har studerat på universitet eller högskola.
I Sverige studera ungefär hälften av alla människor någon gång på universitet eller högskola. En universitetsutbildning gör det lättare att få arbete. Både i Sverige och utomlands.
Varför ska man inte plugga?
Ibland kan universitetstudier verka skrämmande. Jag gillade inte gymnasiet, det verkar vara för mycket teori och jag vill inte flytta är några anledningar vi ibland hör.
Det är dåliga anledningar. På Mittuniversitetet kan du plugga på många olika sätt. Och få hjälp och när studierna känns tuffa.
Praktik och kontakt med arbetslivet
Teori är en stor del av universitetstudier. Men många program och kurser har lika stor del praktiska moment. Till exempel Fordonssystemteknik eller Grafisk design. En del utbildnignar har också praktik, då får du under studietiden använda dina kunskaper på en arbetsplats.
Hur fördelningen teori och praktiska moment ser ut hittar du på de olika utbildnignarnas sidor.
Hitta din utbildning
Plugga på distans
Distansutbildnignar sker via Internet. Där får du kontakt med dina lärare och andra som läser din kurs eller ditt program. Mittuniversitetet är en av landets största utbildare på distans. Vi har både kurser och hela program som leder till en examen. Ibland har distansutbildningarna några träffar på våra campusorter som du måste åka till.
På de olika utbildnignarnas sidor hittar du information om träffar.
Program på distans
Kurser på distans