Studenter utvecklar joystick

Mån 02 jul 2018 15:31

Studenterna Evelina Sandström och Alexandra Viberg på civilingenjörsprogrammet i teknisk design har i ett samarbete med Permobil tagit fram en joystick för små barn. – Det har varit så roligt att vi haft svårt att slita oss. De andra har sagt åt oss att gå hem och ta helg, berättar Evelina.

civilingenj;r teknisk design

Alexandra Viberg och Evelina Sandström läser Mittuniversitetets femåriga utbildning civilingenjör i teknisk design. När det var dags för exjobbet kontaktade de Permobil. Uppdraget blev att ta fram en joystickknopp för barn mellan 0 och 3 år.

– Barn som inte kan röra sig självständigt och utforska världen hämmas i sin utveckling jämfört med barn som kan krypa, säger Alexandra.
De började med en genomgång av befintliga produkter riktade till barn. I sitt arbete har de inspirerats av leksaker från bland annat Brio med sina enkla och mjuka former och färgstarka kombinationer. De har även tittat på köksartiklar för barn, gåstolar, filmer och surfplattsfodral.

– Vi märkte att många produkter jobbar med igenkänning, ofta ansikten som gör att barn känner sig trygga, säger Evelina.
– Synen är inte fullt utvecklad hos barn. Flertalet studier visar på att rött, orange och gult är de färger som stimulerar dem, säger Alexandra och fortsätter:
– Det är även de färgerna, och svart, som används när det gäller att snabbt locka vuxnas uppmärksamhet som på brandsläckare och varningsskyltar.

Det har varit mycket att tänka på, inte bara färg och form. Knoppen ska även vara greppvänlig uppifrån, från sidan och med två händer.

– Känseln är ett sinne som utvecklas tidigt och har stor betydelse för hur barn uppfattar och upptäcker saker, säger Evelina.
Efter en gedigen litteraturstudie tog de fram 20 olika skisser på joysticks som de sedan värderade utifrån färg, form och struktur. Sedan var det dags att testa produkten i verkligheten.

– Vi använde en 3D-printer och skrev ut våra joysticks så vi kunde testa dem på barn, berättade Alexandra.
Ett tjugotal barn ingick i testgruppen där de helt enkelt fick känna och klämma på de olika knopparna.
– Vi mätte hur länge de interagerade med knoppen, hur länge den var intressant och även vilka de valde först, berättar Evelina.

121 sidor senare kan de konstatera att knoppen som var utformad som ett ansikte i kombination med ränder från en annan joystick var den som gick hem bäst.

Deras studie kommer vi helt klart ha användning av och kan gå vidare med, säger Magnus Andersson, produktutvecklare på Permobil, som själv har läst till civilingenjör.

– Trots att vi jobbar med produkter riktade mot barn så saknas den här typen av vetenskapliga undersökningar som är direkt applicerbara på verkligheten.

av

Sidan uppdaterades 2018-08-15