Företagsekonomi AV, Konsumentbeteende, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Konsumentbeteende, 7,5 hp
Business Administration Ma, Consumer Behavior, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ010A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2009-05-05
  • Senast ändrad: 2013-03-27
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-20

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om konsumenters beteende i olika situationer och dess implikationer på företagens marknadsföring på strategisk och taktisk nivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha allmän kännedom om centrala teorier och modeller gällande konsumentbeteende.
• kunna använda verktyg och begrepp inom området för att analysera olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer.
• kunna identifiera vilka implikationer olika konsumenter samt köp- och konsumtionssituationer har på företagens marknadsföring.

Innehåll

I kursen behandlas konsumentbeteende både på makro och mikronivå (dvs både det psykologiska och sociologiska perspektivet). Kursen tar sin utgångspunkt i att konsumentbeteende påverkar både vår teoretiska förståelse av marknadsföring och dess tillämpning i praktiken. Exempel på frågor som behandlas i kursen är; varför vi köper; hur vi söker information och fattar köpbeslut; hur kulturella och andra sociala aspekter påverkar oss som konsumenter: samt etiska frågor och negativa aspekter i dagens konsumtionssamhälle. Dessutom finns i kursen en tydlig koppling till vilka effekter olika dimensioner av konsumentbeteende har på företagens marknadsföringsstrategier.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier där kurslitteraturen
presenteras, analyseras och diskuteras. Gästföreläsningar kan förekomma. Viss undervisning kan vara obligatorisk. Kursen ges på engelska eller svenska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig eller muntlig tentamen och/eller genom
inlämningsuppgifter och seminarier.

Betygskriterier: se ämnesspecifika betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp (SFMMA)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: av Evans, M., Jamal, A. and Foxall, G.
  • Titel: Consmer Behaviour
  • Upplaga: 2009 (second edition)
  • Förlag: Wiley & Com

Valda artiklar enligt senare anvisning.

Selected articles as specified later.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23