Företagsekonomi AV, Marknadsföring i nätverk, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Marknadsföring i nätverk, 7,5 hp
Business Administration Ma, Marketing in Networks, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ020A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-04-18
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om när och hur företag kan välja att utveckla och nyttja interorganisatoriska relationer, särskilt avseende marknadsföring och inköp.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:


– förklara och tillämpa olika teoretiska ansatser i vetenskapliga arbeten avseende affärsrelationer och marknadsnätverk.
– identifiera, relatera och sortera problem och möjligheter vid samarbete i affärsrelationer och marknadsnätverk.
– kategorisera och ta ställning till olika slags ansatser för att påverka affärsrelationer och nätverksstrukturer.
– konstruera och försvara ett avgränsat vetenskapligt arbete inom marknadsföringsområdet.

Innehåll

Kursen behandlar marknadsföring och hur företag i varierande grad utvecklar relationer med andra företag för att utföra gemensamma aktiviteter och få tillgång till resurser, för att på så sätt kunna utveckla sin verksamhet och öka sin konkurrenskraft. Sådan samverkan mellan företag och andra organisationer äger rum i komplexa nätverk på både nationella och internationella marknader. Kursen behandlar begrepp och ansatser som kan användas för att beskriva och analysera sådana affärsrelationer och nätverk i olika kontexter. De nya möjligheter som digitaliseringen skapar utgör ett viktigt inslag i kursen som behandlar utbyten av både varor och tjänster. I kursen ingår även näringslivsinslag.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campuskurs:

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Distanskurs:

Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1100: Salstentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

2100: Skriftlig individuell inlämningsuppgift 1, inklusive seminariedeltagande, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

3100: Skriftlig individuell inlämningsuppgift 2, inklusive seminariedeltagande, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

4100: Näringslivsinslag
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatorisk modul.

Campuskurs och distanskurs:

Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: [www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">).
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23