Företagsekonomi AV, Marknadsföring i nätverk, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Marknadsföring i nätverk, 7,5 hp
Business Administration Ma, Marketing in Networks, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ020A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomivetenskap och juridik
  • Fastställd: 2009-05-01
  • Senast ändrad: 2013-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur företag och andra organisationer hanterar interorganisatoriska relationer i nätverk, särskilt avseende marknadsföring och inköp.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

- ha allmän kännedom om teoretiska ansatser för studium av marknadsnätverk,
- kunna analysera och förstå olika slags affärsrelationer och nätverk,
- kunna urskilja olika definitioner och perspektiv på nätverkssamarbete,
- kunna identifiera problem vid samarbete i marknadsnätverk.

Innehåll

Företag utvecklar relationer med andra företag för att ta utföra gemensamma aktiviteter och få tillgång till resurser för att på så sätt kunna öka sin konkurrenskraft. Sådan samverkan mellan företag och andra organisationer äger rum i komplexa nätverk. Kursen behandlar begrepp och ansatser som kan användas för att beskriva och analysera sådana nätverk.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och/eller seminarier där kurslitteraturen presenteras, analyseras och diskuteras. Viss undervisning kan vara obligatorisk. Kursen ges på engelska eller svenska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen och/eller genom inlämningsuppgifter och seminarier.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp (SFMMA)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Valda artiklar enligt senare anvisning/Selected articles as specified later.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23