Företagsekonomi AV, Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Business Administration Ma, Qualitative methods, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ022A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2010-01-05
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-01

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten kunskaper i kvalitativ metod för att efter avklarad kurs kunna tillämpa detta metodkunnande i utrednings- och forskningsarbete. Vidare syftar kursen till att studenten skall få vana att kritiskt granska den egna forskningen och andra forskares arbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för den kvalitativa metodens utgångspunkter i förhållande till den
kvantitativa metoden.
- identifiera och diskutera styrkor och svagheter vad avser den kvalitativa metoden
- utveckla en kvalitativ forskningsdesign för ett eget forskningsproblem.

Innehåll

Kursen behandlar den kvalitativa forskningsprocessen med betoning på sambandet mellan problemställning och metodval. Olika datainsamlings- och analysfrågor beskrivs och diskuteras med betoning på deras användning på företagsekonomiska problem, liksom problemet med trovärdighet i kvalitativ forskning. Dessutom ingår en kritisk jämförelse av hur den kvalitativa metoden tillämpats i tidigare studier.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet företagsekonomi eller motsvarande studier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Undervisningsspråket är engelska.

Examination

Examination sker genom skriftlig tentamen och obligatoriska inlämningsuppgifter som seminariebehandlas.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Magisterprogrammen Redovisning och revision, 60 hp samt Marknadsföring och Management, 60 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bryman, A. & Bell, E.
  • Titel: Business Research Methods
  • Upplaga: 2007, or latest edition
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: (Edition in Swedish: Bryman, A. & Bell, E., Företagsekonomiska forskningsmetoder. Liber, 2003, eller senaste upplagan. ISBN 9147075104)
  • Författare/red: Strauss, A.L. & Corbin, J.
  • Titel: Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory
  • Upplaga: 1998, or latest edition
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Yin, R.K.
  • Titel: Case Study Research: Design and Methods
  • Upplaga: 2008, or latest edition
  • Förlag: Sage Publications
  • Kommentar: (Edition in Swedish: Yin, R.K. Fallstudier: design och genomförande. Liber, 2007, eller senaste upplagan. ISBN 9789147086436)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Denzin, N.K & Lincoln, Y.S. (eds.)
  • Titel: The Sage Handbook for Qualitative Research
  • Upplaga: 2006, or latest edition
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Miles, M.B. & Huberman, A.M.
  • Titel: Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook
  • Upplaga: 1994, or latest edition
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Silverman, D.
  • Titel: Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction
  • Upplaga: 2006, or latest edition
  • Förlag: Sage Publications

Artiklar enligt senare anvisningar utifrån såväl kursens huvud- som temaområden./Selected papers (to be downloaded from the data bases of the University liberary)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23