Företagsekonomi AV, Organisation och kommunikation, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Organisation och kommunikation, 7,5 hp
Business Administration Ma, Business Organisation and Communication, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ023A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2009-06-04
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-15

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna skall tillägna sig kunskaper som ger en förståelse för samspelet mellan en organisations struktur, ledarskap och kommunikation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

- redogöra för olika ledarskapsteoriers utveckling,
- redogöra för organisationskommunikation som teori och forskningsfält,
- diskutera förutsättningarna för ledarskapskommunikation på grupp och
organisationsnivå.

Innehåll

I kursen introduceras områdena ledarskapsteori och organisationskommunikation. Teorierna inom dessa områden diskuteras i relation till olika tillämpningsområden.

Kursen belyser
- ledarskapsteori i såväl ett historiskt som modert perspektiv
- organisationskommunikation i teori och praktik
- tillämpning av det kommunikativa perspektivet på ledarskap och organisation.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp GR (A,B,C) i huvudområdet företagsekonomi.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examinieras genom skriftliga och muntlga uppgifter. Examination kommer att ske såväl individuellt som i grupp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Magisterprogrammet Marknadsföring och Management, 60 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hackman, M. Z. & Johnson, C. E.
  • Titel: Leadership - A Communication Perspective
  • Ort: Long Grove, Ill.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Waveland Press Inc.
  • Författare/red: Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C.
  • Titel: Kommunikation och organisation: perspektiv, processer och praktiker
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber

Utdelat material tillkommer/Articles and other reading material provided by the lecturer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23