Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Marketing 7,5 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ032G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-18
- Giltig fr.o.m: 2008-01-15
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.
Lärandemål
Studenter ska efter fullföljd kurs
ha tillgodogjort sig grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika delområden och funktioner.
Förekommande marknadsföringsbegrepp ska kunna förstås och behärskas korrekt. De viktigaste dragen av den svenska marknadsföringslagstiftningen ska kännas till. Studenterna ska på en grundläggande akademisk nivå kunna analysera marknadsföringsproblem, jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags marknader, samt att rätt koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför.
Studenter ska efter avslutad kurs även ha fått en inblick i hur akademiska arbeten skrivs och seminariebehandlas.
Innehåll
Kursen inleds med marknadsföringsfrågor på strategisk nivå för att sedan övergå till marknadsföring på mer taktisk nivå. I samband med denna övergång utkristalliseras två huvudsakliga teoribildningar, en mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter och en mer relationsorienterad med inrikting på företag. Kursen har sin tonvikt lagd på marknadsföring till konsumenter, även om också marknadsföring mellan företag i affärsverksamhet behandlas. Dessutom ingår en introduktion till ämnesområdet tjänstemarknadsföring.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av utlagt material och kommunikation i det nätbaserade undervisningsprogrammet WebCt.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Grönroos, C.
- Titel: Marknadsföring i tjänsteföretag
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber-Hermods
- Författare/red: Kotler, P. et al.
- Titel: Principles of Marketing. European Edition.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Prentice Hall Europe
- Författare/red: Söderlund, M.
- Titel: Den lojala kunden.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber Ekonomi