Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Marketing 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ032G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-18
  • Senast ändrad: 2008-05-12
  • Giltig fr.o.m: 2008-08-25

Syfte

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.

Lärandemål

Studenter ska efter fullföljd kurs
ha tillgodogjort sig grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika delområden och funktioner.
Förekommande marknadsföringsbegrepp ska kunna förstås och behärskas korrekt. De viktigaste dragen av den svenska marknadsföringslagstiftningen ska kännas till. Studenterna ska på en grundläggande akademisk nivå kunna analysera marknadsföringsproblem, jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags marknader, samt att rätt koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför.
Studenter ska efter avslutad kurs även ha fått en inblick i hur akademiska arbeten skrivs och seminariebehandlas.

Innehåll

Kursen inleds med marknadsföringsfrågor på strategisk nivå för att sedan övergå till marknadsföring på mer taktisk nivå. I samband med denna övergång utkristalliseras två huvudsakliga teoribildningar, en mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter och en mer relationsorienterad med inrikting på företag. Kursen har sin tonvikt lagd på marknadsföring till konsumenter, även om också marknadsföring mellan företag i affärsverksamhet behandlas. Dessutom ingår en introduktion till ämnesområdet tjänstemarknadsföring.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av utlagt material och kommunikation i det nätbaserade undervisningsprogrammet WebCt.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig individuell tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Kotler, P. et al.
  • Titel: Principles of Marketing. European Edition.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prentice Hall Europe

Artiklar och PM som anges av läraren tillkommer

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23