Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Marketing 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ032G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-18
  • Senast ändrad: 2009-03-05
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-25

Syfte

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.

Lärandemål

Studenter ska efter fullföljd kurs
- ha tillgodogjort sig grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika
delområden och funktioner,
- förstå och behärska förekommande marknadsföringsbegrepp,
- på en grundläggande akademisk nivå kunna analysera marknadsföringsproblem,
- kunna jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags
marknader,
- kunna koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska
marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför,
- ha fått en inblick i hur akademiska arbeten skrivs och seminariebehandlas.

Innehåll

Kursen avser marknadsföringsteori inriktad på både strategisk nivå och taktisk nivå. Två huvudsakliga teoribildningar behandlas. En mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter (B2C) och en mer relationsorienterad med inriktning på företag och nätverk (B2B) med tonvikten lagd på B2C. Dessutom behandlas de särskilda förutsättningar som gäller vid marknadsföring av tjänster.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Viss undervisning kan vara obligatorisk.

Distanskursens undervisning består av utlagt material och kommunikation i det nätbaserade undervisningsprogrammet WebCT.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig individuell tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Kotler, P. et al.
  • Titel: Principles of Marketing. European Edition.
  • Upplaga: senaste upplagan.
  • Förlag: Prentice Hall Europe

Artiklar och PM kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23