Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Marketing 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ032G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-18
- Senast ändrad: 2009-04-08
- Giltig fr.o.m: 2009-08-30
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.
Lärandemål
Studenter ska efter fullföljd kurs
- ha tillgodogjort sig grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika
delområden och funktioner,
- förstå och behärska förekommande marknadsföringsbegrepp,
- på en grundläggande akademisk nivå kunna analysera marknadsföringsproblem,
- kunna jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags
marknader,
- kunna koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska
marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför,
- ha fått en inblick i hur akademiska arbeten skrivs och seminariebehandlas.
- kunna använda grundläggande sökteknik i någon/några för ämnet relevanta databaser.
Innehåll
Kursen avser marknadsföringsteori inriktad på både strategisk nivå och taktisk nivå. Två huvudsakliga teoribildningar behandlas. En mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter (B2C) och en mer relationsorienterad med inriktning på företag och nätverk (B2B) med tonvikten lagd på B2C. Dessutom behandlas de särskilda förutsättningar som gäller vid marknadsföring av tjänster.
I kursen ingår information av bibliotekspersonal om artikelsökning och databaser.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Viss undervisning kan vara obligatorisk.
Distanskursens undervisning består av utlagt material och kommunikation i det nätbaserade undervisningsprogrammet WebCT.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Kotler, P. et al.
- Titel: Principles of Marketing. European Edition.
- Upplaga: senaste upplagan.
- Förlag: Prentice Hall Europe
Artiklar och PM kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket