Företagsekonomi GR (A), Hållbart företagande, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Hållbart företagande, 7,5 hp
Business Administration Ba (A), Sustainable Business, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ054G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2008-02-07
  • Senast ändrad: 2019-12-19
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-15

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om vad hållbart företagande innebär.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- kunna redogöra för begreppet hållbar utveckling samt hållbart företagande
- kunna redogöra för miljöledningssystem både teoretiskt samt praktiskt
- kunna analysera ett företags miljöarbete.

Innehåll

Kursen belyser företagande utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Hållbarhetsbegreppet diskuteras utifrån ekonomiska, sociala samt miljömässiga dimentioner.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans och undervisningen består av utlagt material och kommunikation i ett nätbaserat undervisningsprogram, samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Distanskursen har inga fysiska träffar. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.

Undervisningsspråket kan vara på engelska.

Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas att självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

0010: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker genom skriftlig individuell tentamen. Även obligatoriska undervisningsinslag ska vara avklarade innan kursbetyg fastställs.

För vissa kursmoduler kan betygen G och U ges.

Om studenten har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en breddkurs och kan ingå i examen men kan inte ersätta annan kurs på grundläggande nivå i företagsekonomi A/B.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ammenberg, J.
  • Titel: Miljömanagement: Miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ottosson, M., & Parment, A.
  • Titel: Hållbar marknadsföring: hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden kan bidra till hållbara företag och marknader
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23