Företagsekonomi GR (B), Strategisk ledning, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Företagsekonomi GR (B), Strategisk ledning, 7,5 hp
Business administration Ba (B), Strategic Management, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ085G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2009-04-03
  • Senast ändrad: 2009-10-05
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Kursens syfte är att ge ökad medvetenhet kring omvärldens betydelse för företags långsiktiga utveckling samt ökad kännedom om strategisk ledning, företagsutveckling och förändringsarbete, Kursen syftar också till att ge fördjupande kunskaper i att analysera ett företags affärsmässiga förutsättningar, bland annat med hjälp av olika grundläggande analys- och planeringsmodeller.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- definiera och förklara centrala begrepp inom strategisk ledning,
- återge traditionella samt nyare grundläggande strategiska teorier,
- kunna redogöra för hur olika strategiska aspekter påverkar förutsättningarna för
företagande,
- tillämpa strategiska teorier och modeller på problem i dagens företag,
- i en kortare rapport eller ett PM behandla en avgränsad frågeställning och
jämföra teori och praktik,
- aktivt och självständigt förbereda sig inför och delta i seminariediskussioner och
genomföra kortare presentationer inom ämnesområdet.

Innehåll

Kursen omfattar genomgång och studier av centrala begrepp och teorier inom strategisk ledning och företagsutveckling samt genomgång av analysverktyg, arbetsformer och metoder inom arbetsområdet. I kursen ingår även moment som avser att träna förmågan att utforma och presentera PM/rapporter avseende exempelvis kartläggning och analys av strategier, marknads- och konkurrensläge, företagsbedömningar, organisation och etiska frågor.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika övningar. Viss undervisning kan vara obligatorisk.

Examination

Examination sker genom skriftlig tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter och seminarier.

Betygskriterier: se ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Johnson, G., Scholes, K. and Whittington, R.
  • Titel: Exploring Corporate Strategy, Text and Cases.
  • Upplaga: 8:e upplagan eller senaste upplagan
  • Förlag: Prentice Hall

Kursmaterial som delas ut alternativt finns tillgängligt på Internet, Studentportalen eller WebCT.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23