Företagsekonomi GR (C), Relationsmarknadsföring och varumärkesstrategi, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Relationsmarknadsföring och varumärkesstrategi, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), Relationship Marketing and Brand Strategy, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ109G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2013-01-18
  • Senast ändrad: 2019-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2019-08-15

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i varumärkesteori och marknadsföringsteori samt fördjupad förståelse för dess tillämpning.

Lärandemål

Studenter ska efter fullföljd kurs
- ha tillgodogjort sig fördjupade kunskaper om marknadsföringens olika
delområden och funktioner,
- ha tillgodogjort sig fördjupade kunskaper om varumärkens
delområden och funktioner,
- på en fördjupad akademisk nivå kunna analysera varumärken och strategier inom området,
- fått en fördjupad förmåga till en teoretisk insikt gällande varumärke som fenomen,
- ökat sin förmåga att kommunicera vetenskapliga resultat såväl skriftligt som muntligt.

Innehåll

Kursen behandlar varumärkesteori samt marknadsföringsteori inriktad på både strategisk och teoretisk nivå.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B), minst 52,5 hp, varav minst 22,5 hp avklarade från GR (B).

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campuskurs;
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika former av övningar. Vid seminarier och gästföreläsningar gäller obligatorisk närvaro. Vissa undervisningsinslag är obligatoriska.

Distanskurs:
Distanskursens undervisning består av utlagt material och kommunikation i ett nätbaserat undervisningsprogram, samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Distanskursen har inga fysiska träffar. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.

Undervisningsspråket kan vara engelska.

Eget studentansvar: Studenterna ansvarar själv för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Begränsning av undervisningen: lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Campus course:
Examination takes place through written individual final exam. Compulsory teaching subjects must also be completed before the course grade is determined.

If the student has a decision from the coordinator at the Mid Sweden University on pedagogical support in case of disability, the examiner has the right to provide a suitable examination for the student.

Criteria for assessment: see discipline specific criteria: www.miun.se/betygskriterier.

Distance course:
Examination takes place through written individual final exam. Compulsory teaching subjects must also be completed before the course grade is determined.

If the student has a decision from the coordinator at the Mid Sweden University on pedagogical support in case of disability, the examiner has the right to provide a suitable examination for the student.

Criteria for assessment: see discipline specific criteria: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplan som gällde vid antagningstillfället. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan komma att ges på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Aaker, David
  • Titel: Building strong brands
  • Upplaga: 2010
  • Författare/red: Gummesson, Evert
  • Titel: Total relationship marketing
  • Upplaga: 2008

Artiklar kan tillkomma. / Articles may be included.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23