Företagsekonomi GR (C), Relationsmarknadsföring och varumärkesstrategi, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Relationsmarknadsföring och varumärkesstrategi, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), Relationship Marketing and Brand Strategy, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ109G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomivetenskap och juridik
  • Fastställd: 2013-01-18
  • Senast ändrad: 2013-07-12
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-15

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i varumärkesteori och marknadsföringsteori samt fördjupad förståelse för dess tillämpning.

Lärandemål

Studenter ska efter fullföljd kurs
- ha tillgodogjort sig fördjupade kunskaper om marknadsföringens olika
delområden och funktioner,
- ha tillgodogjort sig fördjupade kunskaper om varumärkens
delområden och funktioner,
- på en fördjupad akademisk nivå kunna analysera varumärken och strategier inom området,
- fått en fördjupad förmåga till en teoretisk insikt gällande varumärke som fenomen,
- ökat sin förmåga att kommunicera vetenskapliga resultat såväl skriftligt som muntligt.

Innehåll

Kursen behandlar varumärkesteori samt marknadsföringsteori inriktad på både strategisk och teoretisk nivå.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B), minst 52,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Viss undervisning kan vara obligatorisk.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga obligatoriska samt muntliga inlämningsuppgifter.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan komma att ges på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Aaker, David
  • Titel: Building strong brands
  • Upplaga: 2010
  • Författare/red: Gummesson, Evert
  • Titel: Total relationship marketing
  • Upplaga: 2008

Artiklar kan tillkomma. / Articles may be included.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23