Företagsekonomi GR (C), Global marknadsföring, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Global marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration BA (C), Global Marketing, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ139G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2023-04-28
  • Giltig fr.o.m: 2024-08-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om den internationella marknadsföringens villkor och förutsättningar, med särskild tonvikt vid affärsutveckling, affärsrelationer, kulturkompetens och personliga relationers betydelse.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna:
– identifiera de kunskaper som är nödvändiga att besitta för företag som ämnar lyckas med att utveckla sina affärer på internationella marknader
– förklara behovet och innebörden av att odla goda tvärkulturella relationer till utländska affärspartners och kunder
– identifiera, förklara och kategorisera behov av anpassningar vid inträde på utländska marknader.
– peka ut och sammanfatta speciella krav som ställs vid internationella affärsförhandlingar
– använda de teoretiska kunskaper som tillägnats under kursen på olika praktiska situationer som internationella företag kan ställas inför
– beskriva, förklara och urskilja hur vetenskaplig kunskap skapas genom att konstruera ett avgränsat vetenskapligt arbete inom global marknadsföring

Innehåll

Kursen behandlar företags internationaliseringsprocesser och etableringar på utländska marknader, både i form av gradvis expansion och snabb internationalisering i form av så kallade ”born globals”. Vikt läggs vid kulturella skillnader och potentiella problem vid internationell marknadsföring. Vidare betonas såväl affärsrelationernas och affärsnätverkens som de mellanmänskliga relationernas betydelse vid internationella affärer. Ett inslag i kursen är olika aspekter av internationella affärsförhandlingar. Som en röd tråd genom kursen löper analyser av vilka faktorer som påverkar en framgångsrik affärsutveckling på världsmarknaden. I kursen ingår även näringslivsinslag.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B) minst 60 hp, varav kursen Företagsekonomi GR (A) Marknadsföring, 7,5 hp, eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campuskurs:
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Distanskurs:
Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1001: Salstentamen, 6,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1002: Individuell skriftlig inlämningsuppgift (inklusive seminariedeltagande), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1003: Näringslivsinslag
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Campuskurs och Distanskurs:
Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som tidigare kurs FÖ075G, Företagsekonomi GR (C ), Internationell marknadsföring, 7,5 hp.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hofstede, G.
  • Titel: Cultures and organizations. Software of the mind. Intercultural cooperation and its importance for survival
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Harper Collins Publisher
  • Författare/red: Hollensen, S.
  • Titel: Global Marketing
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Education

Ytterligare vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23