Genusvetenskap GR (B), Genusvetenskap II, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Genusvetenskap GR (B), Genusvetenskap II, 30 hp
Gender Studies BA (B), Gender Studies II, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GE019G
  • Ämne huvudområde: Genusvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens övergripande syfte är att ge fördjupade kunskaper i feministisk teori och forskning samt förmåga att använda vetenskapliga metoder för att kritiskt granska och analysera samhällsfenomen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

Moment 1 Genusvetenskapliga genealogier, 7,5 hp

  • redogöra för olika inriktningar av feministisk teori och positionera dem inom ett genusvetenskapligt fält
  • diskutera skillnader och likheter mellan olika inriktningar av feministisk teori

Moment 2 Teoretisk fördjupning, 7,5 hp

  • redogöra för centrala bidrag till det genusvetenskapliga tänkandet
  • diskutera bidragens relevans för aktuella politiska eller kulturella händelser

Moment 3 Att göra genusvetenskaplig forskning, 7,5 hp

  • kritisk diskutera feministisk metodologi och etik
  • genomföra insamling och genusvetenskaplig analys av forskningsmaterial

Moment 4 Självständigt arbete, 7,5 hp

  • formulera en genusvetenskaplig frågeställning samt planera och genomföra en mindre studie där feministiska metoder och teorier tillämpas, problematiseras
    och diskuteras.

Innehåll

Under kursens första moment Genusvetenskapliga genealogier 7,5 hp (Genealogies of Gender Studies, 7,5 credits) fördjupas kunskapen om den vetenskapliga och aktivistiska grunden för dagens genusvetenskap genom studier av framväxten av olika inriktningar inom feministisk teori och aktivism.

Under moment två Teoretisk fördjupning 7,5 hp (Theoretical development, 7,5 credits) ligger fokus på att nå en fördjupad förståelse av ett urval av feministiska teorier och deras relevans för att analysera aktuella händelser

På moment tre Att göra genusvetenskaplig forskning 7,5 hp (Doing research in Gender Studies 7,5 credits) introduceras genusvetenskapliga metoder och relationen mellan teori och metod diskuteras. Syftet är att ge fördjupade kunskaper om metodologiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter för genusvetenskapliga studier.

Kursen avslutas med att studenten på moment fyra genomför ett självständigt arbete om 7,5 hp (Thesis work, 7,5 credits) genom att formulera en genusvetenskaplig frågeställning som sedan undersöks i en mindre studie. Här får studenten konkret användning av den teoretiska och metodologiska kunskapen från de tidigare momenten.

Behörighet

Minst 22,5 hp från Genusvetenskap GR (A) eller Sociologi GR (A), Sociologi och genus.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen ges på halvfart ochsom distanskurs med distansoberoende teknik. Studenten behöver tillgång till dator med Internet uppkoppling.

Examination

1200: Genusvetenskapliga genealogier, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2100: Teoretisk fördjupning, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3200: Att göra genusvetenskaplig forskning, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4100: Självständigt arbete, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Examination sker löpande under kursens gång genom individuella skriftliga uppgifter.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med GE012G, Genusvetenskap GR (B) Genusvetenskap II, 30 hp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Butler, J.
Titel: Osäkra liv: sörjandets och våldets makt
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Hägersten: Tankekraft

Författare/red: Haraway, D.
Artikeltitel: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
År/Volym/nr/sidor: 1988/14/3/575-599
Tidskrift: Feminist Studies
Webbadress: https://doi.org/10.2307/3178066

Författare/red: McRuer, R.
Titel: Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: New York University Press

Författare/red: Mohanty, C. T.
Titel: Feminism utan gränser. Avkoloniserad teori, praktik och solidaritet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Hägersten: Tankekraft


**Moment: 2**

Författare/red: Anderson, K.
Titel:
Multigenerational Indigenous Feminisms: From F word to what Ifs
Upplaga: 2021
Förlag: Routledge
Kommentar: I Hokowhitu, B., Moreton-Robinson, A., Smith, L. T., Andersen, C. & Larkin, S. (red.) ss. 37-51.

Författare/red: Arvin, A., Tuck, E. & Morrill, A. 
Artikeltitel:
Decolonizing Feminism: Challenging Connections between Settler Colonialism and Heteropatriarchy**
År/Volym/nr/sidor:** 2013/25/1/8-34**
Tidskrift:** Feminist Formations

Författare/red: Cohen, C. J. & Jackson, S. J.
Artikeltitel: ”Ask a Feminist”: A Conversation with Cathy Cohen on Black Lives Matter, Feminism, and Contemporary Activism
År/Volym/nr/sidor: 2016/41/4/775-792
Tidskrift: Signs

Författare/red: hooks, b**
Titel:** Feministisk teori: från marginal till centrum**
Upplaga:** Senaste upplagan**
Förlag:** Lil'Lit förlag AB

Författare/red: Kawesa, V.
Artikeltitel: And Then We Wept – an Academic Obituary of Bell Hooks 1952–2021
År/Volym/nr/sidor: 1922/30/2/161-166
Tidskrift: NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research
Webbadress: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08038740.2022.2071989

Författare/red: Knobblock, I. & Kuokkanen, R.
Artikeltitel: Decolonizing feminism in the north: a conversation with Rauna Kuokkanen
År/Volym/nr/sidor: 2015/23/4/275-281
Tidskrift: NORA: Nordic Journal of feminist and gender research

Författare/red: Mirza, H. S., & Gunaratnam, Y. 
Artikeltitel:
“the branch on which I sit”: reflections on black British feminism**
År/Volym/nr/sidor:** 2014/108/125-133**
Tidskrift:** Feminist Review

Författare/red: Midtvåge Diallo, O-K. et al.
Artikeltitel:
Writing Letters as Counter-Archiving: An Afro-Nordic Feminist Care Practice**
År/Volym/nr/sidor:** 2023/22/1/180-203**
Tidskrift:** Meridians

Författare/red: Moreton-Robinson, A. 
Artikeltitel: Towards an Australian Indigenous women's standpoint theory: A methodological tool
År/Volym/nr/sidor: 2013/28/78/331-347
Tidskrift: Australian Feminist Studies

Författare/red: Starblanket, G. (red)
Titel: Making Space for Indigenous Feminism
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Fernwood Publishing

+ Följande två romaner:

Författare/red: Winch, T. J.*
Titel: The Yield
*Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: HarperVia

Författare/red: Evaristo, B. 
Titel:
Flicka, kvinna, annan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Albert Bonniers förlag

Moment: 3

Författare/red: Bacchi, C.
Titel: Introducing the ‘What’s the Problem Represented to be?’ approach
Upplaga: 2012
Förlag: University of Adelaide Press
Webbadress: http://www.jstor.org/stable/10.20851/j.ctt1sq5x83.7
Kommentar: I Bletsas, A. och Beasley, C. (red.), Engaging with Carol Bacchi: Strategic Interventions and Exchanges (ss. 21–24)

Författare/red: Braun, V., Clarke, V.,Hayfield, N., Terry, G.
Titel: Thematic Analysis
Upplaga: Senaste upplagan
**Förlag: **Springer
Webbadress: https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103 
Kommentar: I Liamputtong, P. (red.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences.

Författare/red: Godwin, S.
Titel: Analysing Policy as Discourse: Methodological Advances in Policy Analysis
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Springer
Kommentar: I Markauskaite, L. et al. (red.), Methodological Choice and Design Scholarship, Policy and Practice in Social and Educational Research.

Författare/red: Kolankiewicz, M., Liinason, M. & Sager, M. (red.)
Titel: Handbok i genusvetenskapliga forskningsmetoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Nordic Academic Press

Författare/red:
Lundberg, A. & Werner, A. (red.)
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp*
*Upplaga: 2016
Webbadress: https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1048202/FULLTEXT02.pdf


Moment 4

Litteratur väljs tillsammans med läraren.


Till samtliga moment kan vetenskapliga artiklar ändras och/eller tillkomma enligt instruktion från lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23