Genusvetenskap GR (A), Introduktion till normkritik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Genusvetenskap GR (A), Introduktion till normkritik, 7,5 hp
Gender Studies BA (A), Introduction to Norm Critique, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GE023G
  • Ämne huvudområde: Genusvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-12-22
  • Senast ändrad: 2023-02-10
  • Giltig fr.o.m: 2023-05-15

Syfte

Kursen syftar till att introducera normkritikens teoretiska utgångspunkter, betydelsen av en egen positionering och praktiska tillvägagångssätt.

Lärandemål

- Redogöra för begreppet normkritik, dess teoretiska utgångspunkter, syfte och
tillämpning

- Analysera hur normer tar sig uttryck i en samhällskontext och i den egna
vardagen, samt ge exempel på strategier för att utmana dem

- Uppvisa en grundläggande förmåga att värdera en intervention eller praktik
utifrån en normkritisk förståelseram samt ge förslag på alternativa
förhållningssätt

- Skriftligt kommunicera sin kunskap till andra

Innehåll

Kursen introducerar normkritikens teoretiska utgångspunkter, betydelsen av en egen positionering och praktiska tillvägagångssätt för att applicera ett normkritiskt förhållningssätt i den egna professionella praktiken eller i vardagen i stort.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Detta är en distanskurs, vilket innebär att all undervisning sker digitalt via lärplatformen Moodle och att det inte krävs närvaro på fasta tidpunkter.

Examination

1000: Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom en reflektionsuppgift, en inlämningsuppgift, deltagande vid ett litteraturseminarium (foruminlämning+kommentarer) och en hemtentamen.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är en breddkurs. Kursen kan inräknas i examen, men däremot inte tillgodoräknas som motsvarande Genusvetenskap GR (A) vilket innebär att den inte ger behörighet till nästa progressionsnivå i genusvetenskap.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Ahmed, Sara**
Artikeltitel:** Feminist Killjoys (and Other Willful Subjects)
År/Volym/nr/sidor:
2010/8/3/11**
Tidskrift:** S&F Online

**Författare/red: **Björkman, Lotta & Bromseth Janne
Titel: Normkritisk pedagogik. Perspektiv, utmaningar och möjligheter
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda kapitel

Författare/red: Brade, Lovise
Artikeltitel: Just So You Know: I’m Absolutely Completely Normal”. An Empirical Investigation of Firstness
År/Volym/nr/sidor: 2015/23/3
Tidskrift: NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research

Författare/red: Bylund, Christine**
Titel:** Vem får lön för mödan? Funktionsfullkomlighetens fördelar.
Upplaga:
2017**
Förlag: **Boréa bokförlag
Kommentar: I Eivergård, Mikael & Furumark, Anna (red.) 100% kamp. Mänskliga rättigheter och kulturarv. Kapitlet finns utlagt i pdf-format på moodle

**Författare/red: **Edemo, Gunilla
Titel: Normer, makt och motstånd: ett kalejdoskop.
Upplaga: 2016
Förlag: Magisteruppsats, Södertörns högskola

Författare/red: Kumashiro, Kevin K.
Artikeltitel:
Toward a Theory of Anti-Oppressive Education.
År/Volym/nr/sidor:
2000/70/1/25-53**
Tidskrift:** Review of Educational Research

**Författare/red: **Lundström, Catrin & Hübinette, Tobias
Titel: Vit melankoli: en analys av en nation i kris
Upplaga: Senaste upplagan
**Förlag: **Makadam

**Författare/red: **Pease, Bob
Titel: Undoing Privilege - Unearned Advantage in a Divided World.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: United Kingdom: Zed books

Författare/red: Thomas Gunnarsson/ Gävle kommun
Artikeltitel: Bildhandboken – bilder som förändrar världen
År/Volym/nr/sidor: 2016
Tidskrift: Gävle kommun

Författare/red: Åkerlund, Carl (red.)
Titel: Bryt! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Forum för levande historia



Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23