Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp
Education MA, Leadership and Improvement of Educational Activities I, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE073A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2022-03-09
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-10

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens insikt i ledarskap och verksamhetsutveckling. Kursen syftar även till att genom fördjupning i och problematisering av ledarskap och verksamhetsutveckling i relation till pedagogiska verksamheter öka studentens förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa
- fördjupad insikt i ledarskaps- och utvecklingsbegreppet samt
-förmåga att skriftlig och muntligt problematisera begreppen i relation till pedagogiska verksamheter.
- förmåga att identifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap inom ledarskap- och utveckling av pedagogiska verksamheter samt
-förmåga att presentera den tillägnade kunskapen både skriftligt och muntligt.

Innehåll

I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om ledarskap och verksamhetsutveckling. Dessutom innehåller den empiriska exempel från studier om ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter. I kursen ingår författandet av ett paper om ledarskap och skolutveckling. Papret ska diskutera, problematisera och fördjupa studentens förståelse av centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till ett "fall" som hämtas från studentens erfarenheter. Innehållet i papret ska även redovisas i form av en möjlig framtida studie.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp med minst 90 hp, inklusive självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

2001: Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursens lärandemål examineras genom tre examinerande inslag som bygger på varandra,
Obligatoriska litteraturseminarier (U/G),
Kamratgranskning av studenttexter (U/G)
Individuellt paper om Ledarskap och skolutveckling (U/G/VG)

För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget G (Godkänd) på samtliga examinerande inslag. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget VG (Väl godkänd) på individuellt paper Ledarskap och skolutveckling.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:

För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE049A

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ahrenfeldt, B
  • Titel: Förändring som tillstånd: att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer.
  • Upplaga: 2013 ( 3. rev uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Berg, G.
  • Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: 263 s.
  • Författare/red: Bolman, L.G. & Deal, T.E.
  • Titel: Nya perspektiv på organisation och ledarskap.
  • Upplaga: 2015 (5e uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund.
  • Kommentar: 552 s.
  • Författare/red: Eriksson Barajas, K, Wengström, C. & Forsberg, Y.
  • Titel: Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Natur & Kultur

Artiklar och övrig litteratur tillkommer relevanta för det egna papret.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23