Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Education BA (A), Gifted Students – Prerequisites and Challenges, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE188G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-05
  • Senast ändrad: 2022-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2022-06-04

Syfte

Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särbegåvade elever.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Problematisera begreppet särbegåvad i ett historiskt och nutida perspektiv
- Utifrån elevernas behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god lärandemiljö
- Tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- Tillägna sig och tillämpa kunskaper om särskild begåvning och förutsättningar och utmaningar kopplade till särskild begåvning

Innehåll

Särbegåvning i ett historiskt och nutida perspektiv
Definitioner och problematisering av begreppet särbegåvning
Undervisning och lärande för särbegåvade elever
Förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särbegåvade elever

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.

Examination

2101: Individuell skriftlig uppgift 1., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2102: Individuell skriftlig uppgift 2., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2103: Individuell skriftlig uppgift 3., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Liljedahl, M.
  • Titel: Särskilt begåvade elever, pedagogens utmaning och möjlighet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Gothia fortbildning
  • Författare/red: Sims, C (red)
  • Titel: Särskild begåvning i praktik och forskning
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23