Pedagogik GR (A), Läs- och skrivinlärning, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Läs- och skrivinlärning, 15 hp
Education BA (A), Learning, Reading and Writing, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE208G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2021-11-19
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs- och skrivinlärning
- visa förmåga att redogöra för ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- och skrivinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs- och skrivinlärning avseende undervisning och lärande för barn.

Innehåll

Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Språkutveckling och språklig medvetenhet, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper angående språkliga funktioner,
språkutvecklingsteorier, språklig medvetenhet och tidig lässtimulans.

Delmoment 2: Att erövra skriftspråket, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående läs- och
skrivutveckling, läsförståelse, läsinlärningsmetoder samt kartläggning av barns
och elevers skrivutveckling.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
alternativt lärarexamen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Fältstudie Samtala, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2002: Språkutveckling och språklig medvetenhet, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Kartläggning – analys, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2004: Erövra skriftspråket, Webbtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Obligatoriska seminarium:
-Språklig medvetenhet
-Litteracitet
-Läs- och skrivundervisning
-Språkstärkande arbete

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:

För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE050G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: ISBN: 978-91-40-68825-5 122 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin, G
  • Titel: Referera reflekterande
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-06887-9 112 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan
  • Upplaga: Reviderad 2019
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 20 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
Moment 1
  • Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (redaktör)
  • Titel: Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 91-47-09378-1 296 s.
  • Författare/red: Elbro, Carsten, Eriksson Jessica, Fridolfsson, Inger, Frylmark, Astrid & Grönvall Fransson, Camilla
  • Titel: Lära barn läsa
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Legilexi Stiftelse
  • Kommentar: ISBN: 9789198426434 230 s.
  • Författare/red: Fast, Carina
  • Titel: Att läsa och skriva i förskolan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-06859-6 272 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Sonja Kibsgaard, Anne Berg, Kathrine Bjørgen, Cecilie Dyrkorn Fodstad Olaf Husby, Marit Kanstad, Nora Bilalovic Kulset, Thomas Moser, Silje Neraas, Ingvild Olsen Olaussen, Monica Seland, Sunniva Skjøstad Hovde, Rune Storli
  • Titel: Vägar till språk i förskolan
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 308 sidor
Moment 2
  • Författare/red: Damber, Ulla & Bergöö, Kerstin
  • Titel: Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://larportalen.skolverket.se
  • Kommentar: 16 s.
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 278 sidor
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg. (Utveckla din bedömarkompetens.)
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2361
  • Kommentar: 28 s
  • Författare/red: Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
  • Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Stockholms universitetsförlag
  • Kommentar: ISBN: 9789176566756 270 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Tjernberg, Catarina
  • Titel: Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147124992 198 s.

Aktuella avhandlingar, rapporter och artiklar kan tillkomma.
Generellt gäller att senaste versionen av kurslitteraturen är att föredra.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23