Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Psychology BA (B), Developmental Psychology, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS167G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen ska ge studenten kunskaper om utvecklingsrelaterade processer över livsspannet. Kursen tar även upp olika både äldre och nyare teoretiska infallsvinklar, diskuterar grundläggande forskningsresultat samt vad dessa betyder i praktisk klinisk tillämpning. Undervisningen har som mål att sammankoppla och integrerar olika teorier för att skapa en bas för diskussioner om hur barns och ungdomars växlande kan gynnas eller hämmas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten att kunna:

Kunskap och förståelse
• Identifiera, redogöra och jämföra olika teorier och aspekter rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Fördjupa och relatera utvecklingsaspekter till såväl intraindividuella och interindividuella skillnader, som normal (dvs genomsnittlig) utveckling.

Färdigheter och förmåga
• Applicera utvecklingspsykologisk teori och empiri på situationer i vardags- och arbetsliv.
• Utifrån en kvantitativ ansats planera, genomföra samt rapportera en mindre empirisk studie inom utvecklingspsykologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Resonera kring etiska frågeställningar som väcks inom det utvecklingspsykologiska forskningsfältet.
• Granska och värdera andras vetenskapliga studier, likväl som att identifiera eget behov av ytterligare kunskap samt utveckla denna.
• Värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling, exempelvis kopplat till intersektionalitet, minoriteter och lika villkor.

Innehåll

Kursen behandlar bland annat:
1) teorier och forskning kring arv och miljöfaktorers betydelse för tillvaratagande och utveckling av individens intellektuella, emotionella och sociala resurser,
2) den psykologiska utvecklingen som en dynamisk process där olika faktorer, såväl inom individen som mellan individen och omvärlden, samspelar över tid,
3) den psykologiska utvecklingen under livsspannet.

Behörighet

Minst 30 hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/-ämne.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, samt seminarier och handledning kan komma att ingå.

Examination

1101: Utvecklingspsykologi - Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationen är att genomföra en empirisk studie inom utvecklingspsykologi. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Flera delmoment ingår för att bli godkänd på examinationen såsom att författa en rapport samt ge skriftlig feedback till andra rapporter, samt självständigt reflektera över sin kompetens och utveckla densamma. Vid datainsamling kan kontakt ske med forskningspersoner (deltagare).

1201: Utvecklingspsykologi - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS116G.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berk, L.
  • Titel: Development Through the Lifespan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Higher Education

Referenslitteratur

  • Titel: APA Style and grammar guidelines
  • Webbadress: apastyle.apa.org

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23