Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp
Civics BA (A), 1-30, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH025G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats vilken innefattar perspektiv och teorier om människan och samhället, makt, demokrati och politik samt samhällsekonomi och social välfärd. Kursen syftar vidare till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället. Kursen ska även ge insikter om skolämnet samhällskunskap utifrån dess uppkomst, ämnesdidaktik och innehåll.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Moment ett:
- visa grundläggande kunskap om vetenskaps- och samhällsteori
- visa grundläggande kunskap om samhällets sociala uppdelning utifrån olika skiktningsprinciper.
- visa grundläggande kunskap om hur människan uppfattas som kultur- och samhällsvarelse

Moment två:
- visa kunskap och förståelse om skolämnet samhällskunskap med avseende på dess innehåll, uppkomst och utveckling
- kunna redogöra för och diskutera de formuleringar om samhällskunskapsämnets identitet som återfinns i skolans styrdokument
- visa grundläggande kunskap om, förståelse för och förmåga att orientera i ämnesdidaktiska perspektiv på skolämnet samhällskunskap

Moment tre:
- uppvisa ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till demokratin som samhällsform
- visa kunskap om svensk politik och förvaltning
- visa förmåga att jämföra olika politiska system
- visa förmåga att identifiera behov av kunskaper för undervisning om politik, makt och demokrati

Moment fyra:
- visa kunskap om förhållandet mellan samhällsekonomi, arbetsmarknad och social välfärd enligt den svenska modellen
- visa kunskap om den svenska välfärdspolitikens utveckling och förändring i relation till samhällsekonomiska teorier
- visa förmåga att planera och genomföra undervisning som relaterar till aktuella samhälleliga problem och behov utifrån en samhällsekonomisk utgångspunkt

Innehåll

Att förstå och förklara samhället, 7,5 hp.
Vad innebär skolämnet samhällskunskap, 7,5 hp.
Politik, makt och demokrati, 7,5 hp.
Perspektiv på välfärd, 7,5 hp.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
alternativt lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självstudier.

Examination

1100: Moment 1 - Salstentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

1200: Moment 1 - Seminariedeltagande , 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2100: Moment 2 - Enskild PM, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2200: Moment 2 - Seminariedeltagande , 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3100: Moment 3 - Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3200: Moment 3 - Seminariedeltagande, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4100: Moment 4 - Salstentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4200: Moment 4 - Seminariedeltagande, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive moment.
Examinationen kan ske löpande under momenten eller i slutet av desamma.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod SH006G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red.)
  • Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Glavind Bo, Inger
  • Titel: Att tänka socialpsykologiskt
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Månson, Per
  • Titel: Båten i parken: Introduktion till samhällsstudier
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Thurén, T
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
Moment 2
  • Författare/red: Dahlstedt Magnus, Olson Maria
  • Titel: Utbildning, demokrati, medborgarskap
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
  • Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare: Englund, T. (2004).
  • Artikeltitel: Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
  • Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige, 9(1), 37-49
  • Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
  • Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Sandin, Lars
  • Titel: Det beslöjade rummet – ideologiska samhällsbilder i grundskolans samhällskunskap
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Mittuniversitetet
  • Kommentar: Valda delar. Finns att hämta digitalt på webben.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
  • Författare: Solhaug, T. (2013).
  • Artikeltitel: Trends and Dilemmas in Citizenship Education
  • Tidskrift: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education(1), 180-200
Moment 3
  • Författare/red: Anckar, C
  • Titel: Komparativ politik
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
  • Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 987-91-44-06643
  • Författare/red: Nordin, Svante
  • Titel: Det politiska tänkandets historia
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 237 s.
  • Författare/red: Norén Bretzer, Ylva
  • Titel: Sveriges politiska system
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 4
  • Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
  • Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 987-91-44-06643
  • Författare/red: Raworth, K
  • Titel: Donut-ekonomi, sju principer för en framtida ekonomi
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Sandelin, B, Trautwein, H-M & Wundrak, R
  • Titel: Det ekonomiska tänkandets historia (fjärde upplagan).
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Stockholm: SNS förlag
  • Författare/red: Werner, Erika & Lund Nilsson, Fay
  • Titel: Samhällsekonomi för socionomer
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140692061

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kunskapskraven i samhällskunskap
  • Upplaga: 2012
  • Webbadress: www.Skolverket.se
  • Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: www.Skolverket.se
  • Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23