Turismvetenskap AV, Management och ekonomi inom turism, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Turismvetenskap AV, Management och ekonomi inom turism, 7,5 hp
Tourism Studies MA, Tourism Management and Economics, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR013A
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Denna kurs syftar till att introducera, utforska och kritiskt granska modern kunskap inom ledning och styrning av turism samt nationalekonomiska perspektiv med ett speciellt fokus på relationen mellan företag och turister. Studenterna introduceras till teorier, modeller och metoder som gör det möjligt för dem att reflektera över den moderna diskursen för förståelsen av det globala turismsystemet såväl som underliggande antaganden bakom teorier, modeller och metoder.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten:

- Ha en förståelse av de huvudsakliga moderna teorierna och modellerna inom ledning och styrning av turism samt nationalekonomiska perspektiv.
- Identifiera och förstå de viktigaste komponenterna i ett ekonomiskt perspektiv på turism.
- Förstå och kunna kritiskt bedöma olika dimensioner i relationen mellan företag och turister.
- Förstå kvantitativa metoder för ledning och styrning av turism samt i makro- och mikroekonomisk analys.
- Kunna kritiskt analysera den samskapande processen inom turism.
- Kunna kritiskt analysera turismens utbud och efterfrågan både på mikro- och makroekonomisk nivå.
- Kritiskt reflektera över de ontologiska och etiska grunderna inom besöksnäringens samtida ekonomiska paradigm.

Innehåll

Kursen består av två delar som inkluderar teorier och metoder som relaterar till ledning och styrning av turism som en samskapad upplevelse (företagen och turisten) och turismens utbuds- och efterfrågan ur ett nationalekonomiskt mikro- och makroperspektiv.

Den första delen (A) introducerar och förklarar samt reflekterar kritiskt kring antaganden och begränsningar i mikro- och makroekonomiska analys av turism baserat på teoretiska modeller och metoder. Det mikroekonomiska perspektivet inkluderar företags beteende och prestation medan det makroekonomiska perspektivet inkluderar teorier om tillväxt, effekt och påverkan.

Den andra delen (B) introducerar och reflekterar kritiskt kring teorier och modeller för samskapande av turismupplevelser från ett lednings- och styrningsperspektiv samt ett konsumentperspektiv. Lednings- och styrnings principer såsom strategisk positionering, varumärkesledning, service process design, servicemöte design och lokalisering utforskas. Modeller och metoder kopplat till ledning och styrning av turism såsom yield management, kapacitetsplanering, optimering och mätning av kundupplevelser introduceras och diskuteras.

Behörighet

För behörighet till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 hp samt Engelska kurs 6/ Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, handledning, seminarier och grupparbeten.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.

Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.

Examination

0010: Tentamen, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

0011: Hemtentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Individuell skriftligt tenta och hemuppgift. Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: [www.miun.se/betygskriterier](<http: www.miun.se/betygskriterier="">)
</http:>

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Undervisning sker på engelska. Kursen ges inom programmen Magister i turismvetenskap, 60hp, Master i turism, 120 hp samt Master by research inriktning turismvetenskap, 120 hp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Stabler, Mika. Papatheodorou, Andreas. & Sinclair, Thea.
Titel: The economics of tourism
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge

Referenslitteratur

Författare/red: Dwyer, L., Forsyth, P. & Dwyer, W. (2020)
Titel: Tourism Economics and Policy
Upplaga: Andra upplagan
Förlag: Channel View Publications

Författare/red: Inskon, C. & Minnaert, L. (2022)
Titel: Tourism Management: An Introduction
Upplaga: Tredje upplagan
Förlag: SAGE Publications

Ytterligare litteratur/material kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23