Turismvetenskap GR (B), Strategiska faktorer för destinationsutveckling, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Turismvetenskap GR (B), Strategiska faktorer för destinationsutveckling, 15 hp
Tourism Studies BA (B) Strategies in Destination Development, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR057G
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2015-09-29
  • Senast ändrad: 2023-10-12
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-08

Syfte

Kursen syftar till att utifrån ett destinationsperspektiv öka studenternas kunskaper om de förutsättningar, villkor och strategier som möter besöksnäringen intressenter i en allt mer globaliserad och föränderlig värld. Kursen syftar vidare till att ge fördjupad kunskap i form av ett självständigt projektarbete inom ett för kursen relevant tema.

Lärandemål

För att bli godkänd ska studenten kunna:

- Formulera en problemställning och under överinseende av handledare driva ett projektarbete som uppvisar god vetenskaplig kvalité

- Tillägna sig en djupare förståelse, kunskap och insikt kring destinations-utveckling utifrån olika perspektiv och tillämpa detta på ett självständigt sätt.

- Kritiskt kunna förhålla sig till förvärvade kunskaper och insikter genom väl underbyggda argument och systematiska tolkningar som främjar dels en hög grad av självständighet i tanke och arbetssätt, dels förmågan att kommunicera egna bedömningar inom såväl akademi och näringsliv som offentliga miljöer.

Innehåll

Kursen lyfter olika perspektiv av destinationsutveckling och sätter fokus på olika faktorer och teman av strategisk betydelse. Dessa kan handla om strategiarbete, digitalisering och hållbarhet.

Kursen ger fördjupade kunskaper om besöksnäringens utveckling i ett ned ifrån och upp perspektiv kopplat till nationella och internationella omvärldsförändringar. Studenten kommer att arbeta i projektform med problem och frågor som är aktuella för besöksnäringen utifrån olika perspektiv; företagets, destinationens och samhällets.

Kursen utgår från vad som driver framgångsrika destinationer och turistföretag och vilka kritiska faktorer som påverkar utbud och efterfrågan. Projekten kan bedrivas i samarbete med partners i besöksnäringen, offentliga aktörer och forskare. Studentens val av eget fördjupningsområde spelar en central roll för kursens utformning.

Kursen består av två delar om vardera 7,5 hp och projektrapporten skrivs under kursens avslutande del.

Behörighet

Turismvetenskap GR (A) minst 22,5hp samt kursen KG030G (A) Vetenskapligt arbetssätt och undersökningsmetodik 7.5hp eller motsvarande samhällsvetenskaplig metodkurs om minst 7.5hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier samt innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas såväl individuellt som i grupp. Handledning i samband med projektarbete.

Projektarbetet ska skrivas i par eller i grupp och i samband med projektarbetet kan delar av kursen läsas på distans. Obligatoriska moment förekommer.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.

Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator och internet.

Examination

0010: Projektrapport, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

0012: Utgår, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

0013: Seminarier, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0014: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom dels en individuell examination, dels en projektrapport som skrivs i par eller i grupp, seminariediskussioner samt muntliga och skriftliga redovisningar.

Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Campuskurs: Kursen ges som en del av Turism och destinationsutveckling, 180 hp (Credits).

Distanskurs: Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
  • Titel: Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Morrison, M. Alastair
  • Titel: Tourism marketing in the age of the consumer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Pike, S
  • Titel: Destination Marketing essentials
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Ryan, Chris
  • Titel: Advanced Introduction to Tourism Destination Management
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Edward Elgar Publishing
  • Författare/red: Viken, Arvid & Granas,Brynhild
  • Titel: Tourism Destination Development: Turns and Tactics
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Valda delar

Referenslitteratur

  • Författare/red: Red. Alan A Lew, C. Michal Hall & Allan M. Williams
  • Titel: The Wiley Companion to Tourism
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Wiley
  • Kommentar: Kan finnas som e-bok
  • Författare/red: Red. Tazim Jamal & Mike Robinsson
  • Titel: The Sage Handbook of Tourism Studies
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Sage Publication
  • Författare/red: Ritchie, J.R. Brent & Crouch, Geoffrey
  • Titel: The Competitive Destination. A Sustainable Tourism Perspective
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: CABI Publishing

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23