Kvalitetsteknik vidareutvecklar internationell samverkan i Florida

Fre 17 apr 2020 14:48

En grupp från kvalitetsteknik på Mittuniversitetet befinner sig den här veckan på studiebesök i Florida för att främja internationell samverkan.

Jordglob magasin

Som en del av Mittuniversitetets strategi för internationalisering befinner sig 7 personer från Kvalitetsteknik i Tampa, Florida den här veckan för att vidareutveckla sin internationella samverkan kring forskning, forskarutbildning och magisterprogrammet i kvalitets-och ledarskapsutveckling.

Målet med resan är att slutföra planen och anta fem doktorander inom kvalitetsteknik från Corbett Preparatory School i Tampa, Florida. Hösten 2018 besökte Kristen Snyder, Ingela Bäckström och Pernilla Ingelsson Corbett Preparatory School och inledde samtalen som resulterade i en plan med målet att samarbeta kring utbildningar i kvalitetsteknik.

Utöver möten med Corbett Preparatory School kommer gruppen att träffa Univeristy of South Florida för att formalisera ett samarbete kring forskning och utbildning I kvalitets- och ledarskapsutveckling. Dessutom gör man ett studiebesök på Tampa General Hospital som fått kvalitetsutmärkelse som Magnet Hospital.

Totalt är det tre projektgrupper och två doktorander från Mittuniversitetet som deltar i resan; KAMPRAD, Östersunds kommun och Simply Lean.

Mittuniversitetets representanter under besöket:

• Kristen Snyder, professor (KMT)
  • Ingela Bäckström, professor (KMT)
  • Pernilla Ingelsson, docent (KMT)
  • Marie Häggström, docent (OMV)
  • Anna Mårtensson, doktorand (KMT)
  • Lilly-Mari Sten, doktorand (KMT)
  • Håkan Wiklund, professor och prorektor

Sidan uppdaterades 2020-04-17