Katarina L Gidlund om årets vinnare av innovationsutmaningen

Fre 04 sep 2020 10:11

Hur kan vi skapa flexibla, hållbara och förutsägbara transporter och användaranpassade pakettjänster i Sveriges gles- och landsbygder genom datasamverkan?

Det var årets utmaning i innovationstävlingen hos challengegov.se, en plattform för att främja öppen, datadriven innovation. Tävlingens initiativtagare är bland annat DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) Sveriges paketombud och Tillväxtverket. Med samarbetspartners från Bussgods, Bring och Post Nord.

Vinnaren blev Predictive Movement (PM) av Anders Gullberg (Urbancity), Christian Landgren (Iteam), Karl Andersson och Johanna Lindberg (Luleå tekniska universitet)

Katarina L Gidlund, Forum för digitalisering och professor vid Mittuniversitetet, kommenterar sitt arbete i jurygruppen: ”Innovation inom gles- och landsbygdsdigitalisering kräver genomgripande systemförändringar och utmanar ägande, engagemang och ansvar. Den här tävlingen och dess vinnare har ett superintressant fokus på detta och tar sig an något så konkret som hur boende och företagare i landsbygd ska kunna få post och paket. Det har varit många spännande diskussioner i jurygruppen och på så sätt är tävlingar av den här sorten bra för att samla olika aktörer för gemensamma diskussioner som annars ofta ramlar mellan stolarna”

PM syftar till att skapa en digital plattform som blir en samverkansplats för transporter av människor och gods med hjälp av artificiell intelligens(AI). I en första etapp ska projektet Predictive Movement UDI steg 2 lösa samhällsutmaningen med paketleveranser på landsbygderna.

Sidan uppdaterades 2020-09-04