Tisdagen den 25 januari publicerade Kajsa Falasca en debattartikel i Sydsvenskan rörande de nya strategier som partier använder för att vinna väljare.

Strategier som ofta går ut på att använda slipade reklambudskap. Något som skeptiker hävdat leder till tappat förtroende för politiker och minskat intresse för politik. Dock visar resultaten från valet 2010 på en annan utveckling där människors intresse för politik ökade, förtroendet för politiker förstärktes och valdeltagandet gick upp.

Läs hela debattartikeln

Senaste nyheterna

Maktskiftet i USA splittrar också Sverige visar ny rapport

Två veckor efter det amerikanska presidentvalet presenteras nu snabbrapporten ”Stjärnspäckat” där ett 70-tal ledande svenska forskare från fler än 20 lärosäten medverkar. Analyserna kring hur valet kommer att påverka världspolitiken, pandemin, klimathotet och Sverige ger en splittrad bild.

2020-11-16

Skiftande villkor i världen för viktig grävande journalistik

Kraftigt minskade intäkter leder till olika redaktionella prioriteringar i olika länder, trots att medieföreträdare världen över är överens om vikten av grävande journalistik, visar ny rapport. I norra Europa har den grävande journalistiken stärkts i vissa delar, i södra Europa har den försvagats.

2020-11-12