Falasca och Grusell i Expressen: Facebook i djup förtroendekris
I spåren efter skandalen med vårdslös informationshantering av användarnas information har Facebook hamnat i en djup förtroende kris. DEMICOMs forskare Marie Grusell och Kajsa Falasca kommenterar situationen en artikel i Expressen.
Facebook har i dag omkring två miljarder användare över hela världen. Fenomenet Facebook har sedan starten varit kritiserat och omdiskuterat, men tjänsten är nu så integrerad i våra liv att det är svårt att dra sig ur.
Skandalen där det högerorienterade företaget Cambridge Analytica samlat in personuppgifter om 50 miljoner Facebookanvändare, har fått många att ifrågasätta sitt medlemskap och sitt beteende på sociala medier.
- Facebook är både ett socialt medium och ett kommersiellt företag. Det är naivt att tro att de vill oss väl, att de är det goda nätverket. De lever på reklam och vi är varan de säljer, säger Marie Grusell, medieforskare på DEMICOM.
Det finns stora ekonomiska intressen i sociala medier, och inte minst Facebook. Med två miljarder användare är det troligt att företaget kan rida ut stormen. Med så många användare och så stora ekonomiska intressen inblandade går företaget knappast går under.
- Data är den digitala ålderns olja, det är hårdvaluta, säger DEMICOMs medieforskare Kajsa Falasca.
Mark Zuckerberg har via helsidesannonser i amerikanska och brittiska tidningar bett om ursäkt, men nu väntar också förhör i amerikanska kongressen.