Olgas väg från Ukraina till ETOUR

Mån 16 maj 2022 11:21

På två månader har livet förändrats totalt för forskaren Olga Milinchuk och hennes nioåriga son. De tvingades fly från sin hemstad Zhytomyr i Ukraina i början av mars och lämna allt de hade bakom sig. Med stöd från Mittuniversitetet fick hon komma till Östersund och turismforskningscentret ETOUR.

Olga Milinchuk sitter på en uteservering och skriver på sin telefon

Livet före invasionen

Olga Milinchuk hade ett bra och ordnat liv i Ukraina före invasionen. Hon är lärare och forskare i turism och gick till universitetet varje dag, var en aktiv medlem i en ideell turistorganisation och organiserade utflykter för besökare i staden under helgerna.

Kl 00.02 en natt i början av mars fick Olga ett telefonsamtal från en vän som meddelade att staden nu var under missilangrepp och att en storskalig invasion av Ukraina påbörjats.

– Det var fruktansvärt att höra, men det var också som att resa tillbaka i tiden när jag tänker på andra världskriget då min hemstad Zhytomyr var en strategisk punkt för attacker mot Kiev och ockuperades av Hitlers armé 1941 två veckor efter att kriget startade på det sovjetiska territoriet. Jag ville inte leva under ockupation och eftersom jag förstod faran i situationen så flydde vi till den ”säkrare” staden Vinnytsia, berättar Olga.

Inga andra alternativ än att korsa gränsen

Där stannade de i en vecka och följde de hemska nyheterna, innan de flydde vidare upp till ett hotell i bergsregionen. Det blev uppenbart att kriget skulle bli långvarigt och att det inte fanns några säkra tillhåll i landet, så hon bestämde sig för att korsa gränsen.

Eftersom Olga var på Mittuniversitetet på ett sex månader långt forskningsstipendium från Svenska Institutet för fem år sedan, så chansade hon och skrev till gamla kollegor på ETOUR och institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism (EJT) för hjälp.

– Inom några dagar fick jag en inbjudan att komma till Östersund. Jag grät och var väldigt tacksam. Sandra Wall-Reinius och flera andra kollegor har varit ett stort stöd i hela processen, säger Olga.

Flytten till Östersund

Flytten till Östersund var genomförbar genom att Mittuniversitetet och rektor avsatte medel för att på kortare tid kunna anställa forskare och doktorander på flykt eller under hot. Olga fick snabb kontakt med International Relations Office på universitetet för administrativ hjälp. Den 20 mars kom Olga och hennes son till Migrationsverket i Sundsvall och i början av april fick de uppehållstillstånd.

– Nu jobbar jag på campus Östersund som gästforskare och min son går på Parkskolan. Livet har förändrats helt på två månader. Jag är väldigt tacksam för att jag har en unik möjlighet att fortsätta mitt yrkesliv på Mittuniversitetet/ETOUR. Samarbete med andra forskare är det bästa sättet mot ett normalt och produktivt liv där du inte känner dig värdelös och hjälplös på grund av alla förändringar runt omkring, säger Olga.

Olga kan stanna på ETOUR

För att Olga ska kunna stanna på Mittuniversitetet har kollegor på ETOUR hjälpt till att söka flyktingstöd från flera håll. Finansiären Mistra utlyste medel till stöd för forskare på flykt ifrån kriget i Ukraina. I dagarna fick de besked om att de beviljar stöd till Olga i minst ett år inom ramen för forsknings- och samverkansprogrammet Mistra Sport & Outdoors. Hon ska studera naturguider och hur de kan bidra till ett mer hållbart friluftsliv. En ansökan har även skickats till Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

– ETOUR har utvecklats till en internationell miljö de senaste åren så situationen i andra länder är ständigt närvarande. Det känns bra att vara en del av en arbetsmiljö där så många värnar så mycket om andra, säger Robert Pettersson, centrumledare på ETOUR.

Sidan uppdaterades 2022-05-24