Första outdoor case till internationalisering

Spara favorit 7 aug augusti 2018
Trangiakök
Professor Matej Supej med ett klassiskt Trangiakök som idag säljer i flera andra länder i världen. Vi hoppas att de efterfrågade funktionerna kan trigga ytterligare tillväxt och skapa ett nytt intresse för outdoor och hälsa bland nya motionsgrupper.

Mittuniversitetets Internet of Sports-projekt levererar: Nu kommer en spännande digitalisering av en gedigen outdoorprodukt!

Det nytänkande projektet Center för Hälsoinnovation – Home of Internet of Sports, finansierat av Europeiska Regionalfonden, Mittuniversitetet (Nationellt Vintersportcentrum) och Östersunds Kommun – levererar sitt första case!

Projektet skapar processer som genom en snabb och innovativ modell ska förbereda forskning för marknad. Behovsdriven excellent forskning ger innovativa, konkurrenskraftiga produkter inom digitalisering av sport- och prestationsprodukter för företag, våra skidlandslag och samhällsutmaningar inom folkhälsa. Projektet består av ett team forskare från fem olika länder, med supervisor Professor Matej Supej och internationell rådgivare Professor HC Holmberg i absolut världsklass. Teamet kommer också att ta emot internationella och svenska studenter i september. Det är centralt för projektet att skapa regional tillväxt genom att kommersialisera forskning.

Projektet satsar på regional tillväxt och har nu digitaliserat Trangias traditionella campingkök. En historisk dag? Ja, med tanke på att Trangia-köket varit oförändrat i 70 år och en digitalisering varit ganska otänkbar fram tills nu. Projektet har använt sensorteknologi för att känna av både temperatur inne i pannan och ute i luften, och därigenom få en exakt estimering av koktid och bränsleåtgång. 
– Det är intressant, vi kommer att använda delar av detta för att göra våra kunder nöjda och nå fler, säger Magnus Rydell, VD på Trangia i Trångsund.

Professor Matej Supej har ansvarat för utvecklingen av Trangias prestigeprodukt.
– Temperaturer inuti pannan och externt i omgivningen har stor betydelse för koktid och bränsleåtgång, tester har utförts vid låga och höga temperaturer och autentiska förhållanden, säger Matej Supej.

Professor HC Holmberg tillägger:
– Nationellt Vintersportcentrum är Sveriges ledande miljö inom idrottsforskning och prestation och outdoor caset med Trangia visar på ett utmärkt sätt hur olika typer av kunskap kan kombineras för vidareutveckla en redan etablerad och välkänd produkt och nå fler kunder. 

– En intressant produkt, säger projektledare och marknadsstrateg Kee Bergman, och en utmaning eftersom en digitalisering av en så redan etablerad produkt behöver göras varsamt, utifrån behovet och en unik profilering. Viktigt också att Mittuniversitetet blir en del av en framtid där vi är med och driver utveckling och kan erbjuda studenterna det absolut yttersta i att på nära håll lära sig och delta i processer där forskning och marknad integreras i varandra.

Karin Mattsson Weijber i projektets styrgrupp instämmer:
– Detta är helt klart en spännande produkt utöver det vanliga. Det visar också att rätt styrda kombinerade satsningar kommun – Tillväxtverket – akademi verkligen fungerar och skapar regional konkurrenskraft, projektet täcker in hela processen från forskning till färdigställande för marknad.