Fre 12 apr 2019 08:49

Från individualisering till nya affärsmodeller och elektrifiering.

ISPO 2019

Individualisering

Att utforma produkter anpassade efter den enskildes behov är aktuellt. På mässan fanns bland annat individanpassade simglasögon med ansiktsskanning, 3D-printade mellansulor i silikon för personligt komfort eller individanpassade alpinskidor. Med Nikeid kan konsumenten dessutom designa och anpassa ett stort utbud av Nike skor, väskor och tillbehör.

Nya affärsmodeller

Ny teknik och hållbarhet öppnar upp för nya affärsmodeller, ofta cirkulära, som omvandlar hur produkter och tjänster utformas, säljs och används. Här är några tips att kolla in:

• Vigga, danskt företag som erbjuder prenumereration på mamma- och barnkläder
  • Coolrec, från gammal plast till nya dammsugare
  • Worn again, återvinningsteknik av polymerer
  • The Renewal Workshop – reparerar och säljer använda plagg genom samarbete med 22 märken, bl.a. Icebreaker och The North Face. De sistnämnda säljer sedan kläderna på hemsidan The North Face Renewed.

Elektrifiering

Elmotorer i allt! Segmentet med sparkcyklar och skateboardar med elmotorer var stort på ISPO. Lite nyare segment med eldrivna blandningar mellan MTB och motocross hade hittat in på mässan i form av svenska CAKE och bland annat SUR-RON.

Tillsammans är stark

En allmän känsla av att företag i allt större utsträckning samarbetar med varandra och med indirekta partners som universitet etc. Även ”de stora” är för små för att driva utvecklingsprojekt av den storlek som krävs på framförallt hållbarhetssidan.

• Houdini och Polartec, tröjan Power Air Houdi är resultatet av Polartec innovation och Houdini design för att ta fram produkt som ska släppa färre mikrofiber.
  • The Renewal Workshop och The North Face, en lösning för att bli mer cirkulär, se avsnittet om Nya affärsmodeller.
  • Olika mikrofiberprojekt där universitet och företag samarbetar, exempelvis TextileMission där bl.a. Vaude och Adidas medverkar.
  • Project: Clean Run – “open source-platform” och samarbete mellan ISPO, Peak Innovation, Dynafit, Icebug och On med målet att skapa den mest hållbara terränglöparskon som möjligt, så snabbt som möjligt.
  • European Outdoor Groups Sustainability Charter,  frivilligt dokument som beskriver riktlinjer för hur medlemmar (retailers, varumärken, tillverkare) kan jobba med hållbarhet inom sin organisation. Scandinavian Outdoor Group (SOG) har, som den första organisationen i Europa, gemensamt undertecknat European Outdoor Group Sustainability Charter.
  • Circular Flanders,  hub för cirkulär ekonomi i Belgien, ett partnerskap med myndigheter, företag, civilsamhället och akademin.

ISPO brandnew

Programpunkten ISPO Brandnew är ett kul inslag med kreativa och innovativa produkter inom ett flertal segment, vad sägs om individanpassade alpinskidor, vikbar skida, 45-grams skidbindning, första sport-BH med integrerad ”överbandsteknik”, modulärt jacksystem med tillgång till alla möjliga sensorer etc. Kolla in filmklippet för fler smakprov av nya innovationer och start-ups.

Sidan uppdaterades 2021-10-18